Toyota on jo vahvistanut tuovansa Celican takaisin mallistoonsa, ja myös keskimoottorisen MR2:n paluusta on liikkunut vahvoja huhuja. Niitä ei ainakaan vaimenna Tokion Auto Salon -näyttelyssä esitelty prototyyppi GR Yariksen pohjalta.
GR Yaris M Concept -niminen luomus ei pikavilkaisulla juuri eroa Toyota-liikkeissä myytävästä GR Yariksesta muuten kuin kirjavan teippauksensa ja matalan kulkuasentonsa osalta. Tarkemmin katsomalla huomaa myös uudet vanteet ja hiilikuituisen takasiiven, mutta keskellä takaluukunkantta ammottava aukko paljastaa jotakin mielenkiintoisempaa. Reiästä pilkottaa nimittäin Toyotan upouusi kaksilitrainen turbonelonen, joka on sijoitettu konseptissa keskimoottoriksi.
Tästä ei ole enää pitkä matka siihen ajatukseen, että GR Yaris M Concept toimisi todellisuudessa uuden MR2:n testimuulina ennen auton oman korin rakentamista. Ainakin uutta turbokonetta päästään testaamaan tässä luomuksessa. Parhaillaan tuotekehityksessä olevan voimanlähteen numeroarvoja ei ole vielä julkaistu, mutta japanilaismedioiden tietojen mukaan siitä voisi irrota katukäytössä 400 hevosvoimaa ja kisaympyröissä jopa 600 heppaa.
Toyota Gazoo Racing on kertonut, että keskimoottori-Yariksella osallistutaan Japanin Super Taikyu -sarjaan. Prototyypillä ajetaan kuulemma hajoamispisteeseen asti ja sitä korjataan kovissa kisaolosuhteissa, ja palautetta otetaan ammattikisakuskien lisäksi itse Morizolta eli Akio Toyodalta. Hän on osallistunut taiteilijanimellään esimerkiksi Nürburgringin 24 tunnin kilpailuun, joten ”herra Toyotakaan” ei ole eilisen teeren poikia näissä asioissa.
Keskimoottorikonseptin lisäksi Toyotan ständillä Tokiossa nähtiin GR Yariksen Aero Package -niminen prototyyppi, jota on höystetty kuudella uudella aerodynamiikkaosalla. Ne on kehitetty rataolosuhteissa yhdessä ammattikuskien kanssa, ja paketin näkyvimpänä osana toimii säätyvällä kulmalla varustettu mukautuva takasiipi. Muihin palikoihin lukeutuvat mm. ilmanpoistoaukoilla varustettu konepelti, etulokasuojien ritilät ja takapuskurin lisäaukot.
Suosittelemme
Tokion kolmas GR Yaris oli ratakilpuri, jolla Toyota osallistuu tämänvuotiseen Nürburgringin 24 tunnin kisaan kuuden vuoden poissaolon jälkeen. Kalle Rovanperän ja kumppaneiden rallitykkiä väritykseltään muistuttava tummanpuhuva rata-auto kilpailee pitkän matkan kisoista koostuvan Nürburgringin NLS-sarjan lisäksi samassa Super Taikyu -sarjassa kuin keskimoottori-Yaris. Nürburgring-Yariksen ratin takana nähdään Toyota Gazoo Rookie Racing -tiimin kuskeja.