Sähköautojen toimintamatkat voivat olla käytännön ajossa karvas pettymys virallisiin WLTP-lukemiin verrattuna, ja Suomen kaltaisissa kylmän ilmaston maissa ongelma vielä pahenee talvikuukausina. Monien nykysähköautojen kohdalla ”toimintamatka-ahdistusta” ei tarvitse kuitenkaan enää potea, ja optimiolosuhteissa toimintasäde voi olla jopa virallista lukemaa isompi.
Volkswagen ID.7 Pro S:n WLTP-standardin mukaiseksi toimintamatkaksi ilmoitetaan 709 kilometriä, eli toimintasäde on kaiken järjen mukaan vähintään riittävällä tasolla myös vähemmän optimaalisissa olosuhteissa. Mutta mitä tapahtuu käytännössä, jos olosuhteet ovat lähellä optimia? VW päätti ottaa asiasta selvän konsernikumppani Porschen omistamalla Nardon testiradalla Etelä-Italiassa.

ID.7 Pro S:llä pyyhkäistiin siellä valvotuissa olosuhteissa peräti 941 kilometrin siivu yhdellä latauksella, mikä kuulostaa jo dieseltason lukemalta. Moni bensa-auto olisi joutunut tankille jo paljon aiemmin, mutta toki täytyy muistaa että perinteinen tankkaus sujuu edelleen paljon nopeammin kuin sähköautojen akkujen lataus täyteen. ID.7:llä ajettu matka oli joka tapauksessa kolmanneksen pidempi kuin auton virallinen toimintasäde, mikä on hatunnoston arvoinen suoritus.
Vastaavia ennätystehtailuja on nähty ennenkin, mutta silloin suoritusvälineenä on useimmiten palvellut rankasti muokattu tuotantosähköauto tai pelkästään tätä tarkoitusta varten rakennettu yksittäiskappale. Nardossa käytetty ID.7 oli kuitenkin kaikin puolin täysin vakio 86 kWh:n akkua myöten, ja auton ilmanvastuskerroinkin on jo tehtaan jäljiltä todella pieni 0.23.

ID.7:n Pro S -versiota vauhdittaa yksi 286-hevosvoimainen sähkömoottori, joka välittää voimansa takapyörille. Nollasta sataan pyrähdetään parhaimmillaan 6,6 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 180 km/h:n lukemaan. Nardossa näitä arvoja ei kuitenkaan hätyytelty, vaan tavoitteena oli mahdollisimman taloudellinen meno. Keskikulutukseksi kirjattiin 9,2 kWh 100 kilometrillä 5-15 celsius-asteen lämpötilassa.
Suosittelemme
Tästä voi jo päätellä, että ID.7:llä ei paahdettu nopeusennätyksistä tutulla Nardon ovaaliradalla. Volkswagen hyödynsi sen sijaan Nardon Low-Speed Ring -nimistä kokonaisuutta, joka kulkee 12,5 kilometrin pituisen ovaaliradan sisällä. Hitaan nopeuden rata mahdollistaa autonvalmistajille todellisten liikenneolosuhteiden simuloimisen, ja ID.7:n keskinopeudeksi suorituksen aikana tuli ainoastaan 29 km/h. Se vastaa Volkswagenin mukaan hyvin eurooppalaisten kaupunkien ruuhka-aikojen nopeuksia.

Testi ei siis anna realistista kuvaa siitä, kuinka pitkään ID.7:llä voi päästä ilman välilatauksia reipasvauhtisessa maan- tai moottoritieajossa. Se osoittaa kuitenkin hyvin, että pääosin kaupunkiliikenteessä ajavan sähköautoilijan ei välttämättä tarvitse käydä laturilla kuin muutaman viikon välein.