Porsche Macan siirtyi Euroopassa sähkövoimaan viime syksynä lanseeratun uuden sukupolven myötä. Suositun SUV:n tulevaisuus ei ole kuitenkaan välttämättä pelkästään sähköinen.
Sähköautojen viimeaikaiset kysynnänvaihtelut eivät ole jääneet huomaamatta Porschellakaan. Taycanin myynti laski viime vuonna peräti 49 prosenttia 20 836 auton lukemaan Taycanin hiljattain saamasta faceliftistä huolimatta. Tähän verrattuna sähkö-Macanin markkinoilletulo sujui ihan lupaavasti, koska niitä saatiin myytyä pelkästään viime vuoden viimeisen neljänneksen aikana 18 278 yksilöä. Sähköautomarkkinoiden arvaamattomuus huolestuttaa kuitenkin Porschea, ja täyssähköisen Macanin menestys pidemmän päälle on vielä arvailujen varassa.

Brittiläinen Autocar tietää kertoa Porschen sisäpiiriin kuuluvien lähteiden perusteella, että saksalaismerkki on harkitsemassa uudelleen pelkän sähkö-Macanin varaan heittäytymistä. Porschen johto ilmoitti jo viime vuoden puolella tutkivansa mahdollisuuksia tarjota myös polttomoottoriversioita alun perin sähköautoiksi tarkoitetuista mallisarjoistaan, ja nyt tämä koskee ilmeisesti myös Macania.

EU:n ulkopuolella myydään edelleen ensimmäisen sukupolven polttomoottori-Macania, joka debytoi jo vuonna 2013. Näin iäkästä mallia kannattaa tuskin enää lähteä päivittämään isommin, joten tuleva polttomoottori-Macan olisi todennäköisesti täysin uusi auto. Ensimmäinen Macan tehtiin Audi Q5:n pohjalta, ja Audi tarjoaa tälläkin hetkellä rinnakkain uutta Q5:tä polttomoottoreilla sekä täyssähköistä Q6 e-tronia. Se on sähkö-Macanin serkku, joten mahdollisen uuden polttomoottori-Macanin lähtökohtana palvelisi tälläkin kertaa parhaiten Audi Q5:n viimeisin versio.

Taycanin pahasti lässähtänyt myynti on pakottanut Porschen leikkaamaan rajusti sähköauton tuotantolukemia, ja puheissa on ollut jopa Taycanin valmistuksen siirto muualle Stuttgartin päätehtaalta. Pikapuoliin tulossa on myös täyssähköinen Cayenne, mutta nykyinen polttomoottorimallikin saa vielä päivityksiä ja jatkaa sen rinnalla pitkälle tulevaisuuteen.
Suosittelemme

Keskimoottorisen 718-malliston sähköinen seuraaja on puolestaan pahasti myöhässä aikataulustaan mm. akkuvalmistaja Northvoltin konkurssin vuoksi, joten polttomoottorilla ryyditettyjen nykyisten 718 Boxsterin sekä Caymanin myynti saattaa jatkua suunniteltua pidempään. Tähän rohkaisevat myös viime vuoden myyntilukemat, jotka kasvoivat 718-malliston osalta 15 prosentilla vajaaseen 24 000 autoon.