BMW ilmoitti muutama vuosi sitten hankkivansa itselleen baijerilaismerkin tuotoksiin keskittyneen Alpinan, joka eteni 60 vuoden mittaisen historiansa aikana virityspajasta virallisesti omaksi autonvalmistajakseen. Alpina siirtyy BMW:n hallintaan ensi vuodesta lähtien, joten nyt tarjolla ovat viimeiset ”aidot” Alpinat.
Perinteisen Alpinan joutsenlauluksi jää BMW M850i Gran Coupén pohjalta tehty B8 GT, joka saa kunnian olla Saksan Buchloessa päämajaansa pitävän erikoismerkin historian tehokkain tuotantoauto. Tämä lupaus lunastetaan 634 hevosvoiman huipputehon ja 850 newtonmetrin maksimiväännön tuottavalla 4,4-litraisella tuplaturbokasilla, joka ei ole kuullutkaan sähköistymisestä. ”Tavalliseen” B8:aan nähden voimavarat ovat kasvaneet 13 hepan ja 50 newtonin verran.

Kaikkien aikojen tehokkaimpaan pelkällä bensakoneella varustettuun BMW:hen, eli jo tuotannosta poistuneeseen M5 CS:ään jää ainoastaan yhden hevosvoiman hajurako emomerkin hyväksi. Toisaalta Alpinassa on 100 newtonmetriä enemmän vääntöä. B8 GT pinkaisee näillä eväillä vain 3,3 sekunnissa nollasta sataan, ja kahdensadan nopeus saavutetaan paikaltaan lähtien 10,5 sekunnissa.
Neliovisen coupén huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan monet superautotkin haastava 330 km/h. Voimansiirrosta kaikille neljälle pyörälle vastaa lähtökohdan tavoin ZF:n kahdeksanpykäläinen automaatti, jota Alpina on kuitenkin hienosäätänyt kasvaneen väännön ehdoilla.

Auto on paremmin kuin kotonaan Saksan Autobahnien rajoittamattomilla osuuksilla, mutta ratapäivät Alpina jättää suosiolla muiden heiniksi. B8 GT jää harvinaiseksi näyksi, koska autoja valmistetaan ainoastaan 99 kappaletta. Niistä vain 20 maalataan kaksiväriteemalla, joka yhdistelee sinistä tai vihreää mustaan. Kaikki yksilöt saavat hillityn hiilikuituisen korisarjan, johon kuuluu myös entistä isompi takadiffuusori. Alpinan ajattomat Classic-takovanteet ovat 21-tuumaiset, ja renkaina palvelevat Pirelli P Zerot.
Suosittelemme
B8 GT:ssä on täysnahkasisusta perinteisillä puukoristeilla, ja keskikonsolia sekä kynnyslistoja koristavat Alpinan perustajan Burkard Bovensiepenin nimikirjoitukset. Viimeinen ehta Alpina toimii kunnianosoituksena herrasmiehelle, joka menehtyi lokakuussa 2023 87 vuoden iässä. B8 GT:stä peritään Saksan kotimarkkinoilla 225 000 euron summa, ja kaksivärimaalauksesta täytyy pulittaa vielä 11 150 euron lisähinta. Kaupanpäällisinä tulevat sentään kaksi Alpinan nahkakassia sekä Alpina-ilmeen mukaisesti räätälöity sveitsiläinen rannekello.



