Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta, kun taas Japanissa päivänvalon näki esimerkiksi Toyota Celica.

TA22-koodilla tunnettu ensimmäisen sukupolven Celica esiteltiin vuonna 1970. Kaunislinjaisen coupén muodoissa oli vahvoja vaikutteita amerikkalaisista poniautoista, mutta kokonaisuus oli kuitenkin omanlaisensa. Celican nimi johdettiin espanjan taivaallista tarkoittavasta celestial-sanasta, mutta auton tekniikka oli varsin maanläheistä. Pohjalevy oli tuttu keskiluokan Carinasta, eli perusreseptiin kuuluivat takavedon lisäksi erillisjousitus edessä ja neloskone nokalla. Iskutilavuus vaihteli 1,4 litrasta 2,2 litraan, ja neli- tai viisivaihteisen manuaalin vaihtoehdoksi sai kolmiportaisen automaatin.

-- MAINOS --

Eurooppaan ensimmäiset yksilöt laivattiin vuonna 1971, ja vuotta myöhemmin oli 1,6-litraisella koneella varustetun GT-sporttiversion vuoro. Ensimmäisen sukupolven Celica sai valmistusaikansa mittaan parikin faceliftiä, ja korimallivalikoima täydentyi luukkuperäisellä liftbackilla. Ykköskorin valmistus päättyi vuonna 1977, jolloin seuraaja astui estradille. Auton kauneus ei tästä välttämättä kohentunut, mutta korimallivalikoima kasvoi koripajan tekemällä avolla kaksiovisen coupén ja liftbackin lisäksi. Celican toisessakin sukupolvessa luotettiin takavetoon, mutta tekniikkapuoli täydentyi mm. nelivaihteisella automaatilla. Lisäksi tarjolle tuli kuutoskoneella ryyditetty Celica Supra, joka erkaantui myöhemmin omaksi mallisarjakseen.

-- MAINOS --




Celican kolmannen sukupolven vuoro koitti vuonna 1981. Korimallivalikoima ja vetotapa säilyivät ennallaan, mutta nokalle sai nyt myös 16-venttilisen koneen ja luukkulamput tulivat auton nokalle. Celican kolmas painos jäi vetotavan puolesta viimeiseksi mohikaaniksi, koska vuonna 1985 tuotannosta poistunut malli oli viimeinen takavetoinen Celica. TA160-koodilla tunnetussa seuraajassa siirryttiin etuvetoon, mutta joka nurkasta raapiva GT-Four täydensi valikoimaa. Se kohosi vielä takavetoisia edeltäjiäänkin menestyksekkäämmäksi ralliautoksi, ja esimerkiksi Carlos Sainz valloitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa juuri tämän sukupolven Celican ratissa.

-- MAINOS --

Vuonna 1989 esitelty seuraaja pyöristyi muodoiltaan, mutta perusreseptiä ei juuri muutettu. Tehty työ kantoi rallin MM-sarjassakin hedelmää, kun viidennen sukupolven Celican GT-Four-versiolla yllettiin peräti kolmeen kuljettajien ja kahteen valmistajien maailmanmestaruuteen vuosina 1992-1994. Kuskien mestaruuksista kaksi päätyi Juha Kankkuselle Suomen Laukaasta. Kuudennen sukupolven Celica debytoi puolestaan vuonna 1993 entistä pyöreämpien linjojen myötä, ja nyt luukkulamputkin korvattiin pyöreillä umpioilla. Tämän sukupolven Celica jäi viimeiseksi tehtaan ralliautoksi, kun Toyota joutui vetäytymään MM-sarjasta turbon kuristimeen liittyneen vilpin vuoksi.

Ainakin toistaiseksi viimeiseksi jäänyt Celica debytoi uuden vuosituhannen kynnyksellä vuonna 1999. Seitsemännen sukupolven sporttia myytiin enää kolmiovisena luukkuperänä, ja muodot terävöityivät ajan hengessä. Neliveto ja turbokoneet olivat valitettavasti menneen talven lumia, ja pohjalevy jaettiin nyt mm. Corollan, Priuksen ja RAV4:n kanssa. Celican tarina päättyi näissä vähemmän kunniakkaissa merkeissä vuonna 2006, mutta onneksi Toyota palautti myöhemmin takavetoisen sportticoupén mallistoonsa. Sen nimeksi tuli kuitenkin Celican sijasta GT86, ja pian esiteltävä seuraaja ristitään todennäköisesti GR86:ksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porschella tehtiin uusi maailmanennätys – yli 42 kilometriä yhtäjaksoisessa sladissa sähköautolla

Autolla tehtyjä maailmanennätyksiä on monenlaisia. Nyt niiden joukkoon liittyi jälleen uusi suoritus, kun takavetoisella Porsche Taycan -sähköautolla ajettiin kahva...

Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli...

Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista...

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.