Tila-autot ehdittiin jo julistaa sukupuuttoon kuolevaksi lajiksi, mutta ainakin luksusluokassa niillä on käynnissä pienimuotoinen renessanssi. Volvo esittelee lähiaikoina täyssähköisen tulkinnan tästä aiheesta, ja nyt Lexus ilmoitti tuovansa uuden luksustila-autonsa myös Eurooppaan.
LM-nimeä totteleva Lexus esiteltiin jo puoli vuotta sitten, mutta auton Eurooppa-versio tuotiin vasta nyt julkisuuteen. Autoa saa vanhalla mantereella sekä neli- että seitsemänpaikkaisena versiona, joista ensimmäinen painottaa vielä enemmän luksusta. Takaosaston istuimet ovat kuulemma saaneet inspiraationsa ykkösluokan lentokoneista, ja ne saa taitettua täysin makuuasentoon.
Lisäksi penkit estävät matkustajia liukumasta eteenpäin kovien jarrutusten aikana, ja tarjolla on lämmityksen sekä tuuletuksen ohella peräti seitsemän eri hierontatoimintoa. Seitsemänpaikkaisissa malleissa on puolestaan VIP-istuimet toisella rivillä ja alas taitettavat penkit takimmaisella rivillä 2+1-istuinjärjestelyllä. Pyörille nostetun yksityissuihkukoneen tunnelmaa on haettu myös 23 kaiuttimella varustetulla Mark Levinsonin 3D surround -äänentoistojärjestelmällä ja nelipaikkaisten mallien 48-tuumaisella jättinäytöllä.
Lisäksi melutaso on pyritty saamaan mahdollisimman pienelle tasolle Active Noise Control -nimisen järjestelmän ja erityisen hiljaisten renkaiden avulla. Nelipaikkaisessa mallissa on myös viisikerroksinen kattoverhoilu, kun taas seitsemän paikan versiossa täytyy tyytyä ”vain” 21 kaiuttimeen ja katosta esiin taittuvaan 14-tuumaiseen ruutuun. Etumatkustajia hemmotellaan puolestaan 14-tuumaisella tietoviihdejärjestelmän näytöllä, älylaitteiden langattomalla latausmahdollisuudella, kahdella USB-C-portilla, tunnelmavalaistuksella, digitaalisella taustapeilillä sekä kymmentuumaisella heijastusnäytöllä.
Kaiken tämän jälkeen voimanlähdetekniikka voi tuntua jo sivuseikalta. Mainitaan nyt kuitenkin, että Manner-Euroopan markkinoiden LM 350h -malli on nelivetoinen, ja 2,5-litraista bensakonetta hyödyntävä hybridivoimalinja tuottaa noin 250 hevosvoimaa sekä 329 newtonmetriä. Näillä eväillä ylletään 8,7 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan ja 190 km/h:n huippuihin. Tarjolla on neljä eri ajomoodia, ja ajoavustinvalikoima on varsin kattava. Jarrujen ja jousituksen pitäisi puolestaan tehdä kyydistä mahdollisimman tasaista ja mukavaa esimerkiksi iskunvaimentimien säätyvien venttiilien avulla.
Suosittelemme
Siitä ei ole vielä tietoa, nähdäänkö LM myös Suomessa. Luksustila-auto ei ole missään maassa ihan halpaa hupia, mutta Euroopan hinnat ovat tiedossa vasta Ison-Britannian osalta. Siellä auton hintahaitari on noin 90 000 – 113 000 puntaa, eli euroissakin jo kuusinumeroinen summa.