Teslalla Madridiin osa 2: Ruotsi ja Tanska

Aikaeron ansiosta saapuminen Tukholmaan 6:10 ei ollut paha. Kun yökerhokin oli illalla jäänyt väliin, niin olo oli pirteä laivasta ulos ajaessa. Akkukin oli hyvässä iskussa, eli matka ei alkaisi stopilla ensimmäiselle laturille. Hyvä niin, koska edessä olisi pitkä ajopäivä.

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Tukholma
Tukholman aamuruuhka ei vielä pahasti häirinnyt ennen puolta seitsemää. KUVA: Severi Luukkanen

Tallink-Siljan terminaalista Tukholmassa pääsee helposti tien päälle. Aamuruuhka ei ollut vielä paha, joten matka taittui vastavirtaan E4 kylttejä seuraten nopeasti. Sää suosi, ja 160 km siirtymä Norrköpingin Superchargerille sujui oletettua sujuvammin. Auto olisi ehdottanut lataamista jo aiemmin, mutta ajoimme mieluummin akkua tyhjemmäksi lataustauon minimoimiseksi.

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Tysbergan Supercharger
Tysbergan Supercharger oli helppo ohittaa, kun akku oli ladattu pullolleen edellisiltana. Liikennettä Tukholmasta poispäin ei ole näin aikaisin aamulla, ja työmatkaliikenne kaupunkia kohti oli sekin seitsemän aikoihin rauhallista. KUVA: Severi Luukkanen

Norrköpingin pysähdys oli vain 11 minuutin pyrähdys. Akku täyttyi 22% → 39% ja sinä aikana kaivettiin frunkista eväskassia (pysyy muuten viileänä, kun ulkona on vain 6 astetta). Mitä sitä laivalla herätä syömään jos voi kerran nukkuakin.

Ensimmäinen lataustauko Norrköpingin Superchargerilla oli lyhyt. Kello kävi vasta kahdeksaa ja ajokeli oli mitä mainioin. KUVA: Joose Luukkanen

Kohta sataa

Matkan jatkuessa horisontissa alkoi näkyä tummia pilviä. Taivas aukesi ja vettä tuli kaatamalla. Onni on uudet kesärenkaat.

Kulutukseen kaatosade ei tee hyvää. Auto oli jo luovuttaa, ja tuumasi ettei perille päästä lataamatta, kun minä poika optimistina vielä kuvittelin autosta parempia. Ilmeisesti sateen lisäksi oli myös vastatuulta, mutta kun cruisea takoi alemma 125 → 110 niin johan alkoi näyttää paremmalta. Päätin varmuudeksi peesata bussia viimeiset 20 km, ja sinä aikana kävi ensimmäistä kertaa niin nolosti, että Leaf painoi Teslasta ohi. Apua mikä alku!

Sateen vaikutus näkyi numeroissa. Aamun ensimmäinen siirtymä meni 23,6 kWh/100km kulutuksella 115 keskinopeudella, kun sadekelin vastaavat luvut olivat 25,5 kWh/100 km ja 103 km/h. Pelivaraa kannattaa jättää epävakaisessa säässä.

Suosittelemme

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Vättern
Vätternin rannassa kiemurteleva E4 tarjoaa kauniit maisemat. Sadekin taukosi Ödeshögin lataustauon jälkeen, asfaltti oli vielä kostea. KUVA: Severi Luukkanen

Ödeshögin Superilla haukattiin herkulliset huoltsikkahodarit ja pidettiin pakollinen vessatauko. Lataus 66% asti kesti täydet 45 minuuttia. Uusi 85-akun latauskäyrä alkaa näkyä, aiemmin tämä olisi ollut vain 35-40 minuutin pysäys.

Matka jatkui, nyt sateen tauottua. Edessä olivat Ruotsin läpiajon kauneimmat maisemat, kun tie seurasi Vätternin rantaa etelään. Mäkinen ja mutkainen moottoritie mäenrinteen ja veden välissä on nautinnollista ajettavaa.

Jönköpingin jälkeen tapahtui paluu arkeen. Moottoritie halkoi metsää, jossa ei ole oikein mitään nähtävää. Liikenne soljui reipasta vauhtia, rajoituksen ollessa 110 ajoin muiden mukana 130 cruisessa. Kulutus oli kolmanneksen suuremmasta marssivauhdista huolimatta pienempi kuin edellisellä pätkällä: 24,6 kW/h per 100 km. Sateen vaikutus on todella iso.

Jokamies-Teslalla-Madridiin-2-Lagan.jpg
Laganin Supercharger on keskellä maaseutua. KUVA: Severi Luukkanen

Edessä oli reilun puolen tunnin lataus Laganissa, koska matkaa Löddeköpingen laturille tulee 180 km. Moottoritienopeudella se tarkoittaa 65% latausta. Muistelin, että tällä välillä olisi ollut myös kaksikaistaista taivalta, mutta parempi varautua moottoritiehen – tai sateeseen. Bussin perässä hinustelut saavat jäädä yhteen kertaan.

Matkalla oli lyhyt pätkä ohituskaistatietä, mutta muuten mentiin moottoritienopeudella koko matka. Vettä tuli välillä taas oikein huolella, joten kulutus pomppasi hitaammasta nopeudesta liki edellisen pätkän tasolle. Perillä akkua oli 3% eikä himmata tarvinnut, joten edellinen lataus meni nappiin.

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Löddeköpinge
Löddeköpingessä muutkin merkit lataavat nopeasti. Saksasta visiitille tulleet Audi E-Tronit nauttivat Ionityn antimista. KUVA: Joose Luukkanen

Löddeköping on mainio taukopaikka myös muille kuin Tesloille. Pihassa on nimittäin kolmen muunkin operaattorin laturit, ja toistakymmentä pikalatauspaikkaa. Ravintolatarjonta kattaa liki kaikki mahdolliset pikaruuat, sen lisäksi löytyy Lidl, ja jos tämäkään ei riitä niin viereinen ostari täydentää valikoiman. Mainio paikka pitkälle lataustauolle.

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Öresundin silta
Juutinrauman sillan mittasuhteita ei meinaa tajuta. Maailman suurimman yhdistetyn rauta- ja maantiekäytössä olevan vinoköysisillan pylonit kohoavat 204 metrin korkeuteen ja sen jänneväli on 490 metriä. Itse silta on liki 8 km pitkä ja sen perään ajetaan vielä 4 km tunnelissa. Kokonaisuus on 16 km mittainen ja  maksoi valmistuessaan 30 miljardia Tanskan kruunua. Halpaa kuin saippua. KUVA: Severi Luukkanen

Löddeköpingissä vedettiin pikaiset whopperit naamaan, joten lataustauko venyi tarvittavaa pidemmäksi. Tarkoitus oli tunnelmoida jättimäisellä Kogen laturilla, joten puolen tunnin lataus jätti Kogeen tullessa 21% pohjille. Niinpä seuraava lataus tehtiin ”näön vuoksi” ja se kesti alle vartin.

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Alslev
Alslevin Superilla ei ollut mitään palveluita. Ruokatauko kannattaa pitää muualla, meillä ei lauttaa odotellessa ollut muutakaan tekemistä kuin ladata. KUVA: Joose Luukkanen

Norre Alslevissä ladattiin pidemmin ja optimoitiin lautalle saapumista kolmen vartin lataustauolla, kun kerran aikaa oli. Näköjään olisi voinut ladata vielä vartin lisää jonossa seisomisen sijaan, mutta parempi ajoissa kuin myöhässä (kun laivasta puhutaan).

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Faro
Tanskassa riittää siltoja ja silti matka sujuu. Koko matka Tanskan läpi Juutinrauman sillalta lauttarantaan on moottoritietä. KUVA: Severi Luukkanen

Taas laivaan

Lauttamatka Saksaan Puttgardeniin on ripeä, mutta hintava. Auto ja kaksi kulkijaa kustansivat liki 90 euroa, netistä ostamalla olisi säästänyt kympin. Toki tällä säästää takapuolta 300 km ajan. Laiva on perussiisti, ja lähtöjä on normaalisti puolen tunnin välein, mutta nyt vuoroväli oli 40 minuuttia ilmeisesti yhden laivan korjausten vuoksi.

Auto oli tarjonnut uutta softapäivitystä heti kotoa lähdettyäni. Aloin kyllästyä jatkuvaan päivityksen tarjoamiseen, joten ajattelin kylmästi kokeilla josko ohjelmisto ehtisi päivittyä lauttamatkan aikana. Matka kestäisi 40 minuuttia ja auto kertoi päivityksen vievät 50 minuuttia. Sehän riittää! Ja onneksi riittikin, kännykkä piippasi jo hyvän aikaa ennen satamaan saapumista ohjelmistopäivityksen onnistumisesta.

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Saksa
Saksan puolelle pääsimme ensimmäisten joukossa. Parista hitaammasta ohi, ja baana oli vapaa. KUVA: Severi Luukkanen

Saksan puolella matka alkoi sujuvasti. Ohi muutamasta aiemmin laivasta poistuneesta ja sitten baana olikin vapaata koko Fehnmarnin saaren läpi. Vasta mantereen puolelle näkyi mainittavasti muutakin liikennettä. Vesisade hidasti taas matkantekoa, mutta onneksi vielä ei ollut vapaata nopeutta – 130 oli vielä tehtävissä. Lautalla tuleville tiedoksi: ajomatka näiden Superien välillä on karvan alle 200 km.

Moottoritie kulkee aivan Lyypekin vierestä, joten koukkasimme moottoritieltä pikaisen kaupunkikierroksen verran. Vanha hansakaupunki näytti kutsuvalta, ja lienee passeli valinta pitkälle viikonlopulle. Nyt ei ollut edes lyhyen illan aika, vaan matka jatkoi kohti Braakin Superchargeria lyhyen tepastelun päätteeksi.

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Lyypekki #1
Lyypekkiin on helppo poiketa, moottoritie lautalta kulkee ihan vierestä. KUVA: Severi Luukkanen

Braakin Superchargerin palvelut ovat heikohkot. Kahvila oli houkuttelevan oloinen, mutta valitettavasti se oli sulkenut ovensa jo klo. 19. Ihme porukkaa nämä saksalaiset! Lataustauko jäi onneksi lyhyeksi, kun seuraava Superi olisi heti Hampurin eteläpuolella. Tietyöt, rekat ja sade hidastivat matkaa, eikä vapaata nopeutta voinut hyödyntää, joten Bisbigenissä akkua oli vielä 10% jäljellä. Lyhytkin lataus oli liian pitkä optimoivalle insinöörille!

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Lyypekki #2
Lyypekki näytti illan hämyssä viihtyisältä Hansakaupungilta vaikkapa pitkän viikonlopun ratoksi. Laivalla pääsisi ihan viereen. KUVA: Joose Luukkanen

Illan viimeinen stintti olisi pidempi siirtymä Rhudenin Supercharerille Hannoverin eteläpuolelle. Matkaa oli 150 km, ja osoittautui odotettua pidemmäksi siirtymäksi. Heti aluksi eteen osui kahden kaistan levyinen erikoiskuljetus, jonka perässä köröteltiin kahdeksaakymppiä useampi kymmenen kilometriä, ennen kuin moottoritien leventyminen kolmikaisteiseksi mahdollisti ohittamisen. Pian sen jälkeen kohdalle osui vielä reissun ensimmäinen stau, ja jono seisoi kymmenen minuuttia Bremenin risteyksessä. Loppumatka seisottiin kaasun päällä, joten keskinopeus saatiin sentään yli sataseen.

Jokamies - Teslalla Madridiin #2 - Stau
Stau pitkän päivän päätteeksi ei naurata. KUVA: Severi Luukkanen

Rhudenissa otettiin unta kuulaan. Auto laturiin, herätys puolentoista tunnin päähän, auton siirto pois laturilta (en kehdannut vain irrottaa johtoa) ja lisää unta. Ilmapatja on selvästi parempi yösija kuin aiemmin käyttämäni vaahtomuovipatja, ja kaksi mahtuu hyvin vierekkäin köllimään. Ahtaan paikan kammo saattaa tosin häiritä, koska ilmatilaa jää vähän. Lasikatto auttaa.

Lapsen arvosanat etapista

Saksan lautta  6/6: oli tosi hauskaa kun siellä oli juna autokannen alla

Lue lisää