Anssi Kelakin sen tietää, että lentokoneen ohjaimelta näyttävä autonratti vaatii totuttelua.
Kriitikot eivät ole olleet kovin ystävällisiä Teslan ohjauslaitteelle, joka muistuttaa 80-luvun Ritari Ässä -tv-sarjasta tutun Pontiac Trans Amin ohjainta. Moinen ”ratinpuolikas” on ollut vakiona Model S ja Model X -malleissa vuodesta 2021 lähtien, ja se on saanut suurelta osin negatiivisia arvosteluja niin lehdistöltä, kuin auton ostaneiltakin. Nyt yli vuotta myöhemmin Tesla on vihdoin lisännyt pyöreän ohjauspyörän takaisin kahteen kalleimpaan tuotteeseensa.
Tarkkasilmäiset netinselaajat huomasivat päivityksen Teslan kotisivujen tilausvaihtoehdoissa aivan hiljattain, sillä perinteisempi ratti voidaan nyt lisätä S ja X-malleihin täysin maksuttomana vaihtoehtona. Jos on ehtinyt jo ostaa yoke-mallisella ohjaimella varustetun Teslan, siihen voidaan asentaa pyöreä ohjauspyörä jälkikäteen 700 dollarin hintaan. Uusi ohjauspyörä näyttää jakavan suuren osan entisen ohjaimen toimintojen asettelusta, sillä siinä on myös kaksi vierityspyörää ja kosketuspohjaiset painikkeet, kuten suuntavilkut ja valaistustoiminnot.
Tesla raportoi viimeisellä vuosineljänneksellä 405 000 auton myynnistä vuonna 2022, mikä on selvästi sen esittämien arvioiden alapuolella. Myynnin lisäämiseksi yritys tarjosikin Yhdysvalloissa harvinaisia vuoden lopun alennuksia Model 3 ja Model Y -malleilleen. Onkin mahdollista, että Tesla lisäsi perinteisen mallisen ohjauspyörän houkutellakseen uusia ostajia, jotka olivat aiemmin kieltäytyneet kaupoista tämän erikoisen ohjauslaitteen vuoksi.
Aivan kuten Tesloissa, myös laulaja ja muusikko Anssi Kelan rakennuttaman hienon Ritari Ässän autosta rakennetun replikan ratin ongelmista johtuu suurin osa sen epäkäytännöllisyydestä alhaisissa nopeuksissa ja tiukoissa käännöksissä. Vaikka tällaisen ohjaimen muoto näyttääkin todella siistiltä, se on hankala ja toisinaan vaikea käyttää paikoissa, joissa tarvitaan useita ohjauspyörän kierroksia.