Sähköautoja valmistavan Tesla Motorsin viimeisin versio Tesla Model S -täyssähköautosta päihittää monen superauton. Aiemmin työnimellä P85+ tunnettussa P85D:ssä on uutuutena kaksi sähkömoottoria, noin 700 hevosvoimaa ja neliveto.
Ulkoa Tesla on tyylikäs ja elegantti. Sisällä yhdistyy luksus ja huipputekniikka. Normaaliajossa P85D kykenee liikkumaan äänettömästi ja pehmeästi kuten edeltäjänsäkin, mutta kuljettajan pitää hereillä tieto auton pohjaan kätkettyjen akkujen sisällä lymyilevästä ukkosmyrskystä.
P85D kiihtyy sataseen 3,2 sekunnissa, mikä vastaa legendaarisen McLaren F1:sen lukemia. P85D jättää viivalta taakseen muun muassa seuraavat superautot: Porsche 911 GT3, Ford Mustang Shelby GT500, Dodge SRT Viper ja Ferrari 599 GTO.
Taka-akselin yhteyteen sijoitetun, edellisestä mallista tutun, sähkömoottorin teho on nostettu 470 hevosvoimaan ja etuakselin moottorista otetaan ulos 220 hevosvoimaa. Huipputehoa on käytettävissä yhteensä siis 690 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy järisyttävät 930 newtonmetriä.
Huippunopeus on rajoitettu 210 kilometriin tunnissa, mutta helmikuussa Suomeen tuotavissa malleissa se on jo todennäköisesti päivitetty 250 tuntumaan, kunhan Teslta vain on saanut siihen mennessä tarvittavat testit tehtyä. Päivityksen voi ladata myös myöhemmin ja se on ilmainen. Suomessa nopeuden nostosta ei juuri ole hyötyä, mutta siitä voi olla iloa vaikkapa kesälomareissulla Saksassa.
Suosittelemme
Kahden sähkömoottorin ansiosta P85D on myös taloudellisempi. Energiaa otetaan tehokkaasti talteen moottorijarrutuksissa, mutta vielä suurempi hyöty saavutetaan pienemmän etumoottorin avulla. Sähkömoottorien hyötysuhde on yleensä parhaimmillaan lähellä maksimikuormitusta ja siksi P85D:n etumoottori on säädetty vetämään autoa tehonsa maksimirajoille asti maltillisissa kiihdytyksissä ja nopeuksissa.
P85D:n toimintamatka täydellä latauksella on noin 400 km (US EPA), mikä vastaa aika lähelle kaksivetoista ja pienempitehoista P85 -mallia.
Lisäuutuutena P85D:ssä on autopilot-järjestelmä, minkä laitteisto pitää sisällään eteenpäin suunnatun tutkan ja kameran, sekä kaksitoista ultraäänisensoria, jotka skannaavat auton ympäristöä viiden metrin säteellä. Vaikuttamalla ohjaukseen ja jarruihin, järjestelmä voi estää törmäykset edessä ja sivuilla, auttaa pysymään kaistalla, sekä välttää ulosajon. Autopilot voi myös vaihtaa automaattisesti kaistaa pelkällä vilkun painalluksella, sekä säätää ajonopeuden oikeaksi lukemalla liikennemerkkejä.
Suomeen Tesla Model S P85D -sähköautoja saadaan helmikuussa ja hinta tulee olemaan 133 900 euroa. Suomessa Teslaa myy Auto-Outlet.
[portfolio_slideshow id=3035 exclude_featured=true]
Kiihtyvyys ja autopilotti testissä:
Näin Tesla pärjää Ferraria vastaan:
Artikkelin otsikkokuva: Sami Siurola / Plumepics
Muut kuvat: Tesla Motors
Videot: Youtube