Monissa täyssähköisissä crossovereissa on reilusti tehoa, mutta aidosti sporttisiksi niitä on hankala kutsua elefanttimaisen painon vuoksi. Sähkö-SUV on siis kaikkea muuta kuin optimaalinen valinta rata-auton lähtökohdaksi, mutta Skoda on silti päättänyt rakentaa tällaisen laitteen.
Hyvin todennäköisesti yksittäiskappaleeksi jäävä luomus on nimetty Enyaq RS Race -konseptiksi, ja lähtökohdaksi on valittu Enyaqin viistoperäinen coupé-versio. Auton ainoa tarkoitusperä lienee tavallisille tallaajille myytävien Enyaqien imagon kiillottaminen, koska maailmasta ei taida löytyä tällaiselle kilpurille soveltuvaa rataluokkaa. Tutkielman on rakentanut Skoda Motorsport, jolta löytyy rutkasti kokemusta esimerkiksi Rally 2 -luokan kisa-Fabioiden taustalta.

Enyaq RS Racen ulkonäkö on saanut inspiraationsa kilpa-autoilun maailmasta, joten sähkö-crossoverin koria on höystetty tuntuvilla levityksillä, ilmanohjaimilla ja erilaisilla ilmanpoistoaukoilla. Lisäksi perästä löytyy rallityylinen spoileri, jota täydentävät katon takareunan siivekkeet sekä takapuskurin alle sovitettu diffuusori. Ledinauhalla koristeltu sähköauton umpinainen maski löytyy edelleen keulalta, ja sitä reunustavat tummennetut ajovalot.

Peilejä on pienennetty kilpurityyliin aerodynamiikan ehdoilla, ja Enyaqin alla pyörivät hieman ralli-Fabian kiekkoja muistuttavat 20-tuumaiset vanteet. Nekin on osittain katettu ilmanvastuksen pienentämiseksi. Sisusta on muuttunut vielä ulkonäköä enemmän, koska lähes kaikesta ylimääräisestä on hankkiuduttu eroon painonsäästön nimissä. Tilalle on sovittu kromimolybdeenistä tehdyt turvakaaret ja kaksi Atechin kisapenkkiä kuusipistevöillä. Lisäksi Skoda Motorsportin tiimi on asentanut autoon automaattisen palonsammuttimen, rallityylisen hydraulisen käsijarrun sekä kisamallisen ratin. 13-tuumainen keskinäyttö on sentään maltettu jättää biokomposiittimateriaalista tehdyn kojelaudan keskelle.

Äänet ovat kilpurissa tärkeät, mutta sähköauto on luontaisesti kovin hiljainen. Niinpä Enyaq-konseptissa on premium-tasoiseksi mainostettu Havas-äänentoistojärjestelmä, joka saa kuulemma aikaan äänten osalta innostavan moottoriurheilukokemuksen yli 30 km/h:n nopeuksissa. Soundi on Skodan mukaan huomattavasti äänekkäämpi kuin Enyaq Coupé RS:n katuversiossa, ja sitä voi myös säätää. Lisäksi autossa on uusiksi laitettu ohjaus ja kisakäyttöönkin soveltuvat hiilikuitukeraamiset jarrut. Konseptiin on myös sovitettu moneen suuntaan säädettävä urheilullinen jousitus.
Suosittelemme
Katukelpoinen Enyaq Coupé RS painaa lähes 2200 kiloa, joten Skoda Motorsport on joutunut laittamaan Race-konseptin oikein kunnon dieetille. Auton korissa on hyödynnetty laajasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaista biokomposiittimateriaalia, joka tarjoaa hiilikuitua vastaavan jäykkyyden ja painonsäästön. Tutkielmassa on lisäksi polykarbonaatista tehdyt lasit, ja lasinen panoraamakatto on korvattu biokomposiittipaneelilla. Näiden ja muiden painonsäästötoimenpiteiden myötä auton massaa on saatu laskettua 316 kilolla, eli kyse ei ole vieläkään mistään höyhensarjalaisesta.

Voimanlähdetekniikka on jätetty ennalleen, eli konseptia vauhdittaa Enyaq RS:n katuversiosta tuttu, kahdesta sähkömoottorista koostuva voimalinja. Se tuo mukanaan nelivedon ja 340 hevosvoiman huipputehon. Vakioauto kiihtyy nollasta sataan 5,5 sekunnissa, mutta kisakonsepti pinkaisee kuulemma satasen nopeuteen alla viidessä sekunnissa laihdutuskuurin ansiosta.
