USA:n Utahin osavaltiossa sijaitsevassa Moabissa järjestetään joka vuosi pääsiäisen aikoihin perinteinen Easter Jeep Safari -tapahtuma. Tämä maailman suurin Jeep-kokoontuminen viettää nyt 50-vuotisjuhlaansa, ja Jeep-merkki täyttää puolestaan 75 vuotta. Niinpä juhlaan on reilusti aihetta, ja Jeep tuo paikalle peräti seitsemän konseptiautoa. Ne kaikki ovat omalla tavallaan kiinnostavia, mutta kaikkein mieleenpainuvin tutkielma lienee kuitenkin Jeep Trailcatiksi nimetty supermaasturi.
Autofriikit arvaavat jo nimen loppuosan perusteella, että Jeepillä on jotakin tekemistä Dodgen Hellcat-koneisten muskeliautojen kanssa. Challengerin ja Chargerin pohjalta tehdyt yli 700-heppaiset supertykit kuuluvat modernien muskeliautojen ehdottomaan eliittiin, ja nyt Jeepin konseptiautossa on sovellettu samaa reseptiä. Wranglerin pohjalta tehtyyn extreme-maasturiin on nimittäin kenkälusikoitu Hellcat-malleista tuttu mekaanisesti ahdettu veekasi, joka tuottaa Jeepissä tarkalleen 707 hevosvoimaa.
Trailcatin akseliväliä on jatkettu 12 tuumalla lähtökohtana käytettyyn Wrangleriin verrattuna, jotta Hellcat-kone on saatu sovitettua paikoilleen. Mahtimoottorin parina käytetään kuusivaihteista manuaalia, joten kyseessä on melkoinen äijäauto. Renkaat ovat puolestaan BF Goodrichin valmistamat massiiviset 39,5 tuumaiset maastokiekot, ja myös iskunvaimentimet ja alustan korkeus on valittu tiettömiä taipaleita silmälläpitäen.
Muutokset eivät jää tähän, vaan Trailcatissa on myös maastoajon kannalta optimaaliset Dana 60 -akselit edessä ja takana, Dodge Viperistä lainatut kuppipenkit, kahdella tuumalla madallettu tuulilasi, ilmanpoistoaukoilla varustettu pulleampi konepelti, eräänlaiset kaiteet ovien tilalla, ledivalot sekä massiivinen karjapuskuri. Lisäksi turvakaaret suojaavat matkustajia, jos muskelimaasturi sattuisi kiepsahtamaan ympäri pahojen paikkojen yli kiipeiltäessä.
Suosittelemme
Trailcat edustaa tätä päivää, mutta Jeepin tämänvuotisten konseptien joukosta löytyy myös melkoisen retrohenkisiä tapauksia. Esimerkiksi FC 150 -nimisessä tutkielmassa 1950-luvun alkuperäisversion pintaruosteinen kori on nostettu modernimmalle alustalle, kun taas Short Cutiksi ristitty yksittäiskappale toimii kunnianosoituksena alkuperäiselle CJ5:lle. Crew Chiefiksi nimetty konseptiauto herättää puolestaan muistoja USA:n armeijan vanhasta Kaiser-Jeepistä.