Tässä on todellinen pikkuauto – vain 2,4 metrin pituinen Citroën Ami tulee kesällä myyntiin

Citroënin mallivalikoimaan kuului jo 1960- ja 1970-luvuilla persoonallisesti muotoiltu Ami, joka oli eräänlainen Rättisitikan luksusversio. Nimi kaivettiin naftaliinista vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä esiteltyä Ami One -konseptia varten, ja nyt on tuotantoversion vuoro.

Pelkästään Amiksi ristitty tuotantomalli seuraa mitoiltaan tutkielmaa, eli kyseessä on todellinen pikkuauto. Uutuuden pituus on ainoastaan 2,41 metriä, eli se on lähes 30 senttiä nykyistä Smart Fortwota lyhyempi. Kääntösäteeksi kerrotaan puolestaan 7,2 metriä, minkä pitäisi tehdä kaupunkipujottelusta suoranaista juhlaa. Mitat selittyvät sillä, että Ami ei ole varsinainen henkilöauto, vaan esimerkiksi Renault Twizyn kaltainen kevyt nelipyörä.

Myös Amia vauhdittaa sähkömoottori Twizyn tavoin, mutta kokonaan umpinainen kori tarjoaa merkittävästi paremman suojan huonon sään sattuessa kohdalle. Virta saadaan lattian alle sijoitetulta 5,5 kWh:n akkupaketilta, joka ruokkii yhtä ainoaa sähkömoottoria. Toimintasäteeksi kerrotaan parhaimmillaan noin 75 kilometriä, ja huippunopeus on kaupunkiliikenteeseen sopiva 40 km/h.

Akut saa ladattua täyteen kotipistorasiasta vain kolmessa tunnissa, ja Amin voi saada itselleen joko ostamalla, pitkäaikaisella vuokrauksella tai autojen yhteiskäyttöpalvelun avulla. Keski-Euroopan markkinoilla vuokrauksen pantiksi kerrotaan tarkalleen 2644 euroa, minkä jälkeen seuraavat vajaan 20 euron kuukausimaksut. Citroënin emokonserni PSA Groupin Free2Move-yhteiskäyttöpalvelun kautta Ami kustantaa puolestaan 26 senttiä minuutissa, kun taas kokonaan omakseen luomuksen saa tasan 6000 eurolla.

Auto hankitaan netin kautta, ja se toimitetaan joko asiakkaan kotiin tai ennalta sovittuun noutopisteeseen. Lisäksi Ami tulee tarjolle Sitikan jälleenmyyjille sekä eri kauppoihin sijoitettaviin pop up -pisteisiin. Pikkuisen ovet aukeavat eri suuntiin kuskin ja etumatkustajan puolella, minkä pitäisi helpottaa kyytiin nousemista. Sivulasit aukeavat vain puoliksi vanhan Rättärin tavoin, ja panoraamakatto tuo valoa kompaktiin kabiiniin. Tavaratilana palvelee kuskia taaempana istuvan repsikan jalkatilan etuosa, johon sopii ainakin pieni laukku.

Navigointi ja musiikki hoidetaan puolestaan keskelle kojelautaa iskettävän älypuhelimen kautta, mikä pienentää auton valmistuskustannuksia entisestään. Jäämme odottelemaan, saadaanko Ami rikastuttamaan myös Suomen kevyiden nelipyörien tai mopoautojen kantaa. Ainakin Keski-Euroopassa laitteen myynnin luvataan alkavan jo kesän mittaan.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...