Citroënin mallivalikoimaan kuului jo 1960- ja 1970-luvuilla persoonallisesti muotoiltu Ami, joka oli eräänlainen Rättisitikan luksusversio. Nimi kaivettiin naftaliinista vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä esiteltyä Ami One -konseptia varten, ja nyt on tuotantoversion vuoro.
Pelkästään Amiksi ristitty tuotantomalli seuraa mitoiltaan tutkielmaa, eli kyseessä on todellinen pikkuauto. Uutuuden pituus on ainoastaan 2,41 metriä, eli se on lähes 30 senttiä nykyistä Smart Fortwota lyhyempi. Kääntösäteeksi kerrotaan puolestaan 7,2 metriä, minkä pitäisi tehdä kaupunkipujottelusta suoranaista juhlaa. Mitat selittyvät sillä, että Ami ei ole varsinainen henkilöauto, vaan esimerkiksi Renault Twizyn kaltainen kevyt nelipyörä.
Myös Amia vauhdittaa sähkömoottori Twizyn tavoin, mutta kokonaan umpinainen kori tarjoaa merkittävästi paremman suojan huonon sään sattuessa kohdalle. Virta saadaan lattian alle sijoitetulta 5,5 kWh:n akkupaketilta, joka ruokkii yhtä ainoaa sähkömoottoria. Toimintasäteeksi kerrotaan parhaimmillaan noin 75 kilometriä, ja huippunopeus on kaupunkiliikenteeseen sopiva 40 km/h.
Akut saa ladattua täyteen kotipistorasiasta vain kolmessa tunnissa, ja Amin voi saada itselleen joko ostamalla, pitkäaikaisella vuokrauksella tai autojen yhteiskäyttöpalvelun avulla. Keski-Euroopan markkinoilla vuokrauksen pantiksi kerrotaan tarkalleen 2644 euroa, minkä jälkeen seuraavat vajaan 20 euron kuukausimaksut. Citroënin emokonserni PSA Groupin Free2Move-yhteiskäyttöpalvelun kautta Ami kustantaa puolestaan 26 senttiä minuutissa, kun taas kokonaan omakseen luomuksen saa tasan 6000 eurolla.
Suosittelemme
Auto hankitaan netin kautta, ja se toimitetaan joko asiakkaan kotiin tai ennalta sovittuun noutopisteeseen. Lisäksi Ami tulee tarjolle Sitikan jälleenmyyjille sekä eri kauppoihin sijoitettaviin pop up -pisteisiin. Pikkuisen ovet aukeavat eri suuntiin kuskin ja etumatkustajan puolella, minkä pitäisi helpottaa kyytiin nousemista. Sivulasit aukeavat vain puoliksi vanhan Rättärin tavoin, ja panoraamakatto tuo valoa kompaktiin kabiiniin. Tavaratilana palvelee kuskia taaempana istuvan repsikan jalkatilan etuosa, johon sopii ainakin pieni laukku.
Navigointi ja musiikki hoidetaan puolestaan keskelle kojelautaa iskettävän älypuhelimen kautta, mikä pienentää auton valmistuskustannuksia entisestään. Jäämme odottelemaan, saadaanko Ami rikastuttamaan myös Suomen kevyiden nelipyörien tai mopoautojen kantaa. Ainakin Keski-Euroopassa laitteen myynnin luvataan alkavan jo kesän mittaan.