Nykyinen Land Rover Defender on etääntynyt varsin kauas työkalumaisista juuristaan, vaikka auto on toki edelleen hyvin pätevä maastossa. Toisenlaista Defenderiä kaipaaville tarjolle tulee 635-hevosvoimainen muskeliversio tuplaturbokasilla.
Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä esiteltävä uutuusmalli tottelee OCTA-nimeä. Kaikkien aikojen tehokkainta ja nopeinta tehdastekoista Defenderiä vauhdittaa ”tavallisen” Defender V8:n mekaanisesti ahdetun viisilitraisen padan sijasta BMW:ltä hankittu 4,4-litrainen tuplaturbokasi miedolla hybriditekniikalla höystettynä. Mylly tuottaa Defenderin keulalla peräti 635 hevosvoiman huipputehon, ja vääntöä on käytössä normaaliajossa 750 newtonmetriä. Lähtöjärjestelmää käytettäessä maksimivääntö kasvaa vielä 800 newtonin tasalukemaan.
Näillä eväillä satasen nopeus saavutetaan tasan neljässä sekunnissa, eli kaapin mallinen maasturi on ainakin suoralla tiellä nopeampi kuin moni urheiluauto. Land Roverin tavaramerkiksi noussutta maastokelpoisuutta ei ole kuitenkaan unohdettu. OCTA:n maavaraa on nimittäin kasvatettu 28 millillä, ja raideväli on leventynyt peräti 68 millin verran. Tukivarretkin ovat pidemmät ja tukevammat kuin muissa Defendereissä. Autossa on myös uusi 6D Dynamics -niminen jousitus, joka pitää sisällään hydraulisesti toisiinsa yhdistetyt puoliaktiiviset iskunvaimentimet. Niiden pitäisi vähentää nyökkimistä ja kallistelua kadulla sekä parantaa myös maasto-ominaisuuksia.
Lisäksi OCTA tunnistaa automaattisesti käytössä olevan ajoalustan ja optimoi eri säädöt sen mukaisesti. Kuljettaja voi säätää myös manuaalisesti ohjausta, kaasuvastetta ja jousitusta. OCTA-nimisessä moodissa maastoajoon tarkoitettu lähtöjärjestelmä on käytettävissä ja ABS-jarrutkin on säädetty irtonaisen ajoalustan ehdoilla. Autosta löytyy myös muiden Defenderien kaltaiset Terrain Response -ajomoodit eri pinnoille.
Ulkoisesti Defender-valikoiman uuden huippuversion tunnistaa tuhdimman raidevälin mukanaan tuomista lokasuojanlevityksistä, joiden alla pyörivät 33-tuumaiset Goodyearin all terrain -renkaat. Puskuritkin on laitettu uusiksi, ja takapuskimen alta pilkottaa neljä pakoputkenpäätä. OCTA:n tunnusmerkkeihin kuuluu myös kaksivärimaalaus Narvik Black -sävyisellä katolla sekä takaluukun kannella, ja muun korin suojaksi saa mattapintaisen teippauksen.
Sisustan puolelta löytyvät puolestaan uudet penkit, ja äänentoistojärjestelmäkin on tuoretta mallia. Vakiovarusteena tarjotaan Burnt Sienna -sävyistä puolianiliinista nahkaa Kvadrat-kankaan kaverina, mutta myös kaksi uutta Ultrafabric-nimistä verhoilukangasta on tarjolla. OCTA:n saapumisesta Suomeen tai täkäläisistä hinnoista ei ole vielä mitään tietoa, mutta kotimaamme päästöpohjaisella autoverotuksella kyseessä olisi erittäin kallis laite.