Tämä harvinainen 2CV myytiin tehtaalta kahdella moottorilla, jotka pystyivät vieläpä käymään toisistaan riippumatta.
Vanha kunnon Citroën 2CV edustaa parhaimmillaan sitä kaikkea pähkähullua ranskalaista omaleimaisuutta, mihin Euroopassa on ehditty jo tottua. Tällä kertaa kyseessä ei kuitenkaan ole se tavallinen versio halvasta ja hauskasta ”rättäristä” alias ”sätkäkoneesta”. Kyseessä on erikoistakin erikoisempi 4×4 Sahara -malli, jota valmistettiin vain 693 yksilöä.
Auton nimittäminen 2CV:n nelivetoiseksi versioksi olisi silkkaa vähättelyä, koska autossa oli tavallisuudesta poikkeavasti kaksi moottoria, jotka toimivat itsenäisesti. Tämä tarkoitti, että kuljettaja saattoi valita, ajaako autoa etu-, taka- tai nelivetoisesti. Moottoriaiheisen YouTube-kanavan The Late Brake Show’n Jonny Smithillä oli mahdollisuus tutustua täysin entisöityyn yksilöön harvinaisesta automallista.
Tehdasvalmisteisessa budjettiluokan maasturissa on tuplamoottorin lisäksi kaksi vaihdelaatikkoa, vahvistettu alusta ja vankkarakenteisemmat jousituksen tuet ottamaan vastaan paremmin epätasaista maastoa. Ranskalaiset insinöörit ovat kehittäneet sille myös tukevat putkimaiset puskurit, sekä kaksi polttoainesäiliötä etu- ja takamoottoreiden ruokkimiseksi. Vaikka polttoainetankit olisivat täynnä, tämä nelivetoinen Rättisitikka painaa vain vaivaiset 735 kiloa.
Käynnistysprosessi noudattaa sekin samaa kaksoislinjaa, koska virta-avaimia on kaksi – yksi kumpaakin moottoria varten! Ohjauspyörän pylvästä lähempänä oleva avain käynnistää etumoottorin, kun taas ulompi avain käynnistää taakse asennetun moottorin. Molemmat moottorit ovat identtiset 425-kuutioiset ilmajäähdytteiset kaksisylinteriset bokserikoneet, joista kumpikin tuottaa 13,5 hevosvoimaa ja 26,48 Newtonmetriä vääntömomenttia. Kun molemmat moottorit ovat käytössä, auton huippunopeus on lähemmäs 100 km/t.
Suosittelemme
Koska polttoainesäiliöt ovat istuinten alla, ovissa on reiät bensapumpun pistoolia varten. Kuljettajalla on lisäksi käytössään erillinen vipu kahden vaihteiston synkronointiin. Citroën joutui tekemään useita muutoksia myös auton koriin saadakseen kaiken perusversiosta poikkeavan toimimaan, mikä tekee autoharvinaisuudesta todellisen erikoisuuden.
Esimerkiksi pyöränkaaret on leikattu eri tavalla, ja takalokasuojassa on raot moottorin jäähdyttämiseksi. Autossa on myös mittatilaustyönä valmistetut takavalot lisämoottorin tarvitseman jäähdytystuulettimen vieressä. 4×4 Saharassa on myös uniikki konepelti, jossa on aukko varapyörää varten.
Autossa ei ole käytännössä minkäänlaista äänieristystä, joten kahden moottorin käytössä auto on arvattavan äänekäs säkättäjä. Sen hinta oli aikanaan myös ongelmallinen, koska se maksoi kaksi kertaa niin paljon kuin tavallinen 2CV. Kyseessä ei ollutkaan mikään kaupallinen menestys, vaan pikemminkin taas yksi ranskalaisen autonvalmistajan hullu päähänpisto.
Auton nykyinen myyntihinta on sekin jotain aivan muuta kuin perusrättärillä. Mainittakoon, että Bonhamsin huutokauppakamari myi yhden huutokaupassaan 86 250 eurolla vuoden 2019 lopulla. Samana vuonna eräs toinen yksilö sai hintalapukseen 106 400 dollaria Gooding & Companyn järjestämässä Pebble Beachin huutokaupassa. Myöskin vuonna 2019 RM Sotheby’s myi moisen 2CV:n Graalin maljan 74 750 eurolla Villa Erbassa pidetyssä huutokaupassa.