Tässä harvinaisessa Citroën 2CV:ssä on kaksi moottoria

Tämä harvinainen 2CV myytiin tehtaalta kahdella moottorilla, jotka pystyivät vieläpä käymään toisistaan riippumatta.

Vanha kunnon Citroën 2CV edustaa parhaimmillaan sitä kaikkea pähkähullua ranskalaista omaleimaisuutta, mihin Euroopassa on ehditty jo tottua. Tällä kertaa kyseessä ei kuitenkaan ole se tavallinen versio halvasta ja hauskasta ”rättäristä” alias ”sätkäkoneesta”. Kyseessä on erikoistakin erikoisempi 4×4 Sahara -malli, jota valmistettiin vain 693 yksilöä.

Auton nimittäminen 2CV:n nelivetoiseksi versioksi olisi silkkaa vähättelyä, koska autossa oli tavallisuudesta poikkeavasti kaksi moottoria, jotka toimivat itsenäisesti. Tämä tarkoitti, että kuljettaja saattoi valita, ajaako autoa etu-, taka- tai nelivetoisesti. Moottoriaiheisen YouTube-kanavan The Late Brake Show’n Jonny Smithillä oli mahdollisuus tutustua täysin entisöityyn yksilöön harvinaisesta automallista.

Tehdasvalmisteisessa budjettiluokan maasturissa on tuplamoottorin lisäksi kaksi vaihdelaatikkoa, vahvistettu alusta ja vankkarakenteisemmat jousituksen tuet ottamaan vastaan paremmin epätasaista maastoa. Ranskalaiset insinöörit ovat kehittäneet sille myös tukevat putkimaiset puskurit, sekä kaksi polttoainesäiliötä etu- ja takamoottoreiden ruokkimiseksi. Vaikka polttoainetankit olisivat täynnä, tämä nelivetoinen Rättisitikka painaa vain vaivaiset 735 kiloa.

Käynnistysprosessi noudattaa sekin samaa kaksoislinjaa, koska virta-avaimia on kaksi – yksi kumpaakin moottoria varten! Ohjauspyörän pylvästä lähempänä oleva avain käynnistää etumoottorin, kun taas ulompi avain käynnistää taakse asennetun moottorin. Molemmat moottorit ovat identtiset 425-kuutioiset ilmajäähdytteiset kaksisylinteriset bokserikoneet, joista kumpikin tuottaa 13,5 hevosvoimaa ja 26,48 Newtonmetriä vääntömomenttia. Kun molemmat moottorit ovat käytössä, auton huippunopeus on lähemmäs 100 km/t.

Koska polttoainesäiliöt ovat istuinten alla, ovissa on reiät bensapumpun pistoolia varten. Kuljettajalla on lisäksi käytössään erillinen vipu kahden vaihteiston synkronointiin. Citroën joutui tekemään useita muutoksia myös auton koriin saadakseen kaiken perusversiosta poikkeavan toimimaan, mikä tekee autoharvinaisuudesta todellisen erikoisuuden.

Suosittelemme

Esimerkiksi pyöränkaaret on leikattu eri tavalla, ja takalokasuojassa on raot moottorin jäähdyttämiseksi. Autossa on myös mittatilaustyönä valmistetut takavalot lisämoottorin tarvitseman jäähdytystuulettimen vieressä. 4×4 Saharassa on myös uniikki konepelti, jossa on aukko varapyörää varten.

Autossa ei ole käytännössä minkäänlaista äänieristystä, joten kahden moottorin käytössä auto on arvattavan äänekäs säkättäjä. Sen hinta oli aikanaan myös ongelmallinen, koska se maksoi kaksi kertaa niin paljon kuin tavallinen 2CV. Kyseessä ei ollutkaan mikään kaupallinen menestys, vaan pikemminkin taas yksi ranskalaisen autonvalmistajan hullu päähänpisto.

Auton nykyinen myyntihinta on sekin jotain aivan muuta kuin perusrättärillä. Mainittakoon, että Bonhamsin huutokauppakamari myi yhden huutokaupassaan 86 250 eurolla vuoden 2019 lopulla. Samana vuonna eräs toinen yksilö sai hintalapukseen 106 400 dollaria Gooding & Companyn järjestämässä Pebble Beachin huutokaupassa. Myöskin vuonna 2019 RM Sotheby’s myi moisen 2CV:n Graalin maljan 74 750 eurolla Villa Erbassa pidetyssä huutokaupassa.

LähdeMotor 1

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat