Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä tämän jutun yksilö osoittaa.

Kaikki asiakkaat eivät tyytyneet eleganttiin luksus-coupéen tehtaan jäljiltä, vaan SEC-Mersusta tuli yksi nousukauden symboleista myös monille tuning-pajoille. Niistä maineikkaimpiin kuului AMG, joka ei vielä tuolloin ollut saavuttanut tähtimerkin virallisen hovivirittäjän asemaa. AMG:n tuotteet kuuluivat kuitenkin alansa laadukkaimpiin, joten asiakkaita riitti myös SEC-omistajien joukosta. Suurimpaan osaan isoista coupéista asennettiin vain muutamia virityspalikoita, mutta AMG teki myös 50 yksilöön rajoitetun erikoisemman piensarjan C126-korisen 560 SEC:n pohjalta.

560 SEC 6.0 AMG Widebodyksi ristitty luomus sai nimensä mukaisesti myös muhkeat lokasuojanlevitykset AMG:n puskurien ja spoilerien lisäksi. 5,6-litraista veekasiakaan ei jätetty ennalleen, vaan myllyn iskutilavuus porattiin tasan kuuteen litraan. Vakiokuntoisesta 560 SEC:stä irtosi ilman katalysaattoria karvan verran alle 300 hevosvoimaa ja saastelaitteilla kuristettuna 279 heppaa, mutta AMG pisti rutkasti paremmaksi. Kuusilitraisesta kasista kirnuttiin nimittäin 385 pollea, joiden voimin iso coupé laukkasi parhaimmillaan 285 km/h kotimaansa rajoittamattomilla Autobahneilla.

Tämä ei ollut mitään halpaa hupia, koska jo pelkkä moottorin virittäminen maksoi 1980-luvun loppupuolella melkein 62 000 silloista Saksan markkaa. Levityksillä ja kaikilla muilla herkuilla höystetyn 6.0 AMG:n kokonaishinnaksi tuli noin 350 000 Saksan markkaa, joten tällainen SEC paini hintansa puolesta samassa sarjassa aikansa superautojen kanssa. Myöhemmin AMG:n tuunaamien SEC:ien arvo romahti, mutta viime vuosina niistä on tullut haluttuja keräilykappaleita.

Suosittelemme

Nyt tällainen 560 SEC 6.0 AMG Widebody olisi tarjolla hollantilaisessa autoliikkeessä. Kyseessä on todellinen poikkeusyksilö, koska vuonna 1989 Sveitsiin ensirekisteröidyn Mersun mittarissa on vasta 34 637 kilometriä. Brutaalin näköisen coupén pintaa koristaa Blauschwarz Metallic -niminen sävy, josta piti aikoinaan pulittaa noin 10 000 Saksan markan lisähinta. Aidon AMG Widebodyn herkkujen listalle kuuluvat myös sähkötoiminen kattoluukku, sähköllä säätyvä ratti, Beckerin radio ja sisätilojen puukoristeet.

Widebodyssa on lisäksi monia mustaksi maalattuja koristeita, kuten uutena tasan 67 Saksan markkaa kustantanut AMG:n logo takaluukun kannessa. Korinvärisellä keskiöllä varustetut 17-tuumaiset vanteet ovat kolmiosaiset, ja sporttiosastoa edustavat myös vakiota jäykempi alusta, hillityt tuplaputket, sähkösäätöiset Recarot sekä 300 km/h:n lukemaan asti ulottuva nopeusmittari. Hintalapussakin on melkoinen lukema, koska Auto Leitner -niminen liike pyytää AMG:n kasariluomuksesta peräti 225 000 euroa. Samalla rahalla saisi Keski-Euroopassa uuden Lamborghini Huracánin, mutta toisaalta AMG:n hintakäyrän pitäisi tulevaisuudessa osoittaa vain ylöspäin.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat