Tämä Jaguar XK140MC on huikea latolöytö

Joskus ladon uumenista löytyy todellisia helmiä, kuten tämä uskomattoman alkuperäisenä säilynyt ikoninen Brittiroadster.

Jaguar piti yhdeksän vuoden ”virkavapaan” urheiluautomarkkinoilta alkaen vuodesta 1939, jolloin SS 100:n valmistus päättyi. Yritys palasi omalle leikkikentälleen uudelleen toisen maailmansodan päätyttyä esitellessään XK120-mallin, joka otettiin tuotantoon vuonna 1948. Yksi ensimmäisistä valmistetuista autoista päätyi itse yhdysvaltalaisnäyttelijä Clark Gablen käsiin, minkä jälkeen nämä Jaguarin autot tulivat pian tunnetuksi tuon ajan nopeimpina sarjatuotantoautoina, kun 213 km/t saavutettiin nopeudeksi vuonna 1949.

Vuonna 1954 XK120 korvattiin XK140-mallilla, johon tehtiin lukuisia parannuksia, kuten päivitetyt iskunvaimentimet, hammastanko- ja hammaspyöräohjaus sekä parannetut jarrut. Nyt olisi vuosimallia 1956 edustava XK140MC tarjolla Gullwing Motor Cars -liikkeessä New Yorkissa 67 500 dollarin hintapyynnöllä varustettuna. Tämän Jaguarin historia voidaan jäljittää viimeisen 57 vuoden osalta, sillä ennen kuin nykyinen myyjä osti auton, se oli ollut yhden ja saman perheen omistuksessa Kaliforniassa aina vuodesta 1965 saakka.

Auton ulkoista olemusta selittää, että se on myös tuore latolöytö. Auton korin mainitaan olevan ikäisekseen ryhdikäs, ja myös ovet istuvat hienosti pienin raoin. Myynti-ilmoituksessa ei kuitenkaan mainita sanallakaan, onko auton tummanvihertävä maalipinta alkuperäinen vai ei. Autossa on myös klassiset pinnavanteet keskiöstä löytyvillä pikalukoilla, sekä etulokasuojiin asennetut sivupeilit. Auto näyttää kuvissa liankin peittämänä hämmentävän alkuperäiskuntoiselta, ja on oikea todiste siitä, miten herkullisia latolöydöt voivat parhaimmillaan olla.

Suosittelemme

Sekä XK120, että myös XK140MC mallit varustettiin 3.4-litran kuusisylinterisillä moottoreilla, mutta MC-malli sisälsi lisäksi tehokkaamman ns. C-tyypin sylinterikannen, joka on edelleen myyntiyksilön konepellin alla. Alkuperäisessä moottorissa on myös kaksi SU-mallin kaasutinta, ja moottori on yhdistetty nelivaihteiseen manuaalilaatikkoon. Valitettavasti tämä auto ei ole ajokunnossa, ja se vaatiikin huolellisen tekniikan läpikäymisen ennen ensimmäistä ajokertaa sitten vuosikymmenien seisonnan jälkeen.

Myös avoauton sisustan on vallannut samainen pöly ja likakerros, joka koristaa nykyisellään myös muuta autoa. Kuvissa on nähtävissä myös kulahtanut rättikatto, mutta sen parempaa käsitystä katon kunnossa myyjä ei tarjoa. Auton alustan kunnostakaan ei ole mainintoja, mutta jos kyseessä on aito Kalifornia-auto, niin ruostepeikko ei välttämättä ole tämän kunnostussavotan suurimpia murheita. Hagertyn arvion mukaan XK140MC-mallien hinnat liikkuvat noin sadan tuhannen dollarin tietämissä, joten tässä projektiyksilössä saattaa olla potentiaalia tehdä tiliä kunnostuksen jälkeen.

Lue lisää