Tämä hämäävästi nimetty kiinalainen pakettiauto haastaa Ford Transitin

Maxus V70 on Ford Transit Customin kilpailija. Uusi dieselkäyttöinen tila-auto Kiinasta on saatavilla yhdeksänpaikkaisena.

Kuva: Maxus.

SAIC:n omistama Maxus esitteli uuden, joskin erään ruotsalaisautomerkin nimeen vannovia härnäävän tila-auton nimeltä V70, joka tulee myyntiin Kiinassa vuoden 2023 alussa. Dieselkäyttöinen malli perustuu uuteen alustaan, ja on kooltaan samanlainen kuin Ford Transit Custom, VW Transporter ja Citroen Spacetourer.

V70 näyttää paljon modernimmalta kuin Maxuksen muut mallit. Se ei kuitenkaan ole yhtä futuristinen kuin Hyundai Staria, tai yhtä moderni kuin Maxuksen oma sähköinen tila-auto Mifa. Tyylillisesti tunnusomaisena on etupuskurin ilmanottoaukkojen virkaa toimittava säleikkö. Mitä hämärässä näkemiseen tulee, niin tila-autossa on matriisi LED-ajovalot, lisävalot puskurin alemmassa osassa ja pystysuoraan asennetut takavalot, jotka tuovat hieman mieleen, yllätys yllätys: V70 Volvon!

Kuva: Maxus.

Maxus V70 esittelymallin pituus on 4 998 mm, leveyttä 2 030 mm ja korkeutta 2 035 mm, sekä sen akseliväli on 3 metriä. Tämä tekee siitä hieman pidemmän kuin edellisen sukupolven Ford Transit Custom, mutta lyhyemmän kuin Hyundai Staria. Kiinan tiedotusvälineiden mukaan Maxus V70 tulee saataville eri kattokorkeuksilla ja akselivälin pituuksilla. Värivaihtoehtoina on tarjolla kuvan kaksisävyinen maalipinta, jossa on valkoinen sävy korirakenteen yläosassa ja suuri Maxus V70 -teksti auton kyljessä. Viimeksi mainittu toimii myös hyvänä mainoksena mahdollisilla markkina-alueilla kuten Suomessa, jossa kyseinen kiinalaismerkki ei ole tunnetuimmasta päästä.

Kilpailevien mallien mukaisesti Maxus V70:ssä on liukuovi takamatkustajille ja kaksiosainen takaluukku. Nykymittapuulla pienituumaisista renkaista huolimatta maavara vaikuttaa reilulta, joten Maxus on varustellut V70:n sivuportailla. Auton sisälle mahtuu viisi, kuusi tai yhdeksän matkustajaa kokoonpanosta riippuen. Maxus ei ole vielä näyttänyt kuvia kojelaudasta, mutta tila-auto voidaan varustaa tablettimaisella infotainment-kosketusnäytöllä, Bluetooth-avaimella, lämmitetyillä etuistuimilla ja lämmitettävällä ohjauspyörällä, joten autosta löytyy myös vallan mukavia ominaisuuksia täkäläisille leveysasteille.

Maxus V70 perustuu SAIC:n uuteen alustaan, jota odotetaan käytettävän useissa kevyissä hyötyajoneuvoissa lähitulevaisuudessa. Se on myös varustettu turboahdetulla 2,0-litraisella dieselmoottorilla, joka tuottaa 125 heppaa. Moottori on yhdistetty yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston kanssa, mikä kaikkinensa mahdollistaa 156 km/h huippunopeuden. Car News China -uutismedian mukaan Maxus myy ajoneuvojaan jo yli 70 maassa. Tämä tarkoittaa, että Maxus V70 voitaisiin viedä Kiinan ulkopuolisille markkinoille jo vuonna 2023.

Kuva: Maxus.
LähdeCarscoops

Lue lisää