Tältä näytti BMW:n ensimmäinen turboahdettu tuotantoauto

Joskus ihmisten huomion saa vedettyä puoleensa paremmin vanhemmalla, kuin uudella autolla. Juttumme herkullinen klassikko Bemari kuuluu ehdottomasti tähän kategoriaan.

Kuvissa esiintyy 1974 BMW 2002 Turbo, joita valmistettiin ainoastaan vähäiset 1672 autoa. Autoa huutokauppaa Collecting Cars -niminen sivusto Floridan Tampassa. BMW on kirjoitushetkellä sulkeutumassa muutaman tunnin päästä, ja siitä on jo toistaiseksi tarjottu mukavat 105 500 dollaria. Maalipintaa koristaa Chamonix White -väri, ja autossa on tehtaan jäljiltä levennetyt pyöränaukot, sekä alkuperäiset BMW Motorsport -raidoitukset.

Bemarin alla on alkuperäiset erikoismallin vanteet, ja takaluukun päällä nököttää turbo-malliin kuuluva takaspoileri. Takaosan mallimerkinnät ovat mattamustat, mutta takapuskuri ja sivupeilit ovat kromatut, kuten tavallisessa 2002-mallissa. Ulkoisessa olemuksessa on miltei 50-vuotiaaksi autoksi varsin vähän kulumisen jälkiä, mutta tällä turbo-Bemulla onkin taitettu matkaa vain 23 612 mailia, eli noin 38 000 kilometriä.

Suosittelemme

Vilkaisu ohjaamon puolelle paljastaa mustalla nahalla verhoillut penkit. Kojelaudan mittaristo on saanut ympärilleen punaista somistetta, ja alkuperäiset lattiamatot ovat vielä paikoillaan. Perusmallin 2002:ssa oli 2.0-litran nelisylinterinen moottori, joka tuotti 99 tai 118 hevosvoimaa. Vuonna 1973 tarjolle tuli Turbo-malli, joka oli samalla baijerilaisen autonvalmistajan ensimmäinen turboahdinta käyttänyt tuotantoauto. Kyseisessä mallissa oli ajalleen kunnioitettavat 168 heppaa, ja 240 Newtonmetriä vääntöä. Myynti-ilmoituksesta käy ilmi, että auton ensimmäinen omistaja oli joku ruotsalainen onnenpekka rajamme toisella puolella.

 

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat