Tältä näyttää uniikki neloskoppainen ”New Mexico” Escort

Joskus autonrakentelijalle paras luonteenpiirre on pilke silmäkulmassa. Järvenpään Autoshowssa oli näytillä Escort, joka sai samaan aikaan hieromaan silmiä ja älynystyröitä.

Kuva: Henrik Tuominen.

Vuonna 1968 esitellyn Ford Escortin menestystarina jätti pysyvän muistijäljen eurooppalaisen autoteollisuuden historiaan. Jo varhain autolle kehittyi vankka rallimaine, joka kulminoitui vuoden 1970 saavutukseen, josta oli vastuussa ”Flying Finn” Hannu Mikkola. Kyseessä oli maratonralli Lontoosta Meksikoon, jonka Mikkola hienosti voitti. Juhlan kunniaksi Escortista julkaistiin pian Mexico-nimeä kantanut vauhdikas erikoismalli, joka on sittemmin noussut halutuksi ja arvokkaaksi keräilykappaleeksi.

1974 päivänvalon nähnyt Escortin toinen sukupolvi jatkoi auton vauhdikasta rallimainetta, mutta Mexico-erikoismallia tarjottiin enää Britannian omille markkinoille. 80-luvulle tultaessa automalli kerkesi kolmanteen inkarnaatioonsa, joka muuttui etuvetoiseksi, ja himmensi samalla vauhdikasta imagoa tylsälle perheautotasolle.

Sporttiversioina tunnetut RS-versiot olivat nekin laiha lohtu hiekkatiellä kylki edellä vanhemmilla takavetomalleilla kurvailleille. Vuonna 1986 esitelty neloskorinen Escort pyöristyi hieman muodoiltaan, ja suorituskykyisin moottori vaihtui 1,6-litraisesta 1,8:iin. Automallin rallimenestys oli tässä vaiheessa jo kuitenkin odottamassa uutta tulemista.

Kaikesta edellä mainitusta voikin jo päätellä, että Escortin kolmos- ja nelossukupolvet eivät nauti missään muodossa samanlaisesta kulttisuosiosta, kuin kaksi ensimmäistä korimallia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ”kasari-Eskot” olisivat kelvottomia tekeleitä. Joskus myös pienillä siirroilla saadaan aikaan maukasta jälkeä, kun vain tekijämiehellä on pettämätön tyylitaju.

Kuva: Henrik Tuominen.

Tästä esimerkkinä käyköön tämän vuoden Autoshowssa Järvenpäässä esillä ollut maukas vuosimallin 1990 Escort Mk4. Äkkiseltään kulkupeli näyttää siltä, kuin se olisi aikanaan rullannut ulos Fordin Englannin tehtaalta, tai vähintään aikansa koripajalta. Ovien raidoista löytyvä ”New Mexico” teksti vie ajatukset välittömästi jonnekin 70-luvun hämäriin, jossa ykköskoppaisen Mexico-Escon omistaminen on ollut aikanaan niin sanotusti kova luu.

Suosittelemme

Kyseessä on kuitenkin pitkälti omistajansa ideoima ja tuunaamaa auto, joka hänen sanojensakin mukaan edustaa puhdasta ”Old school”-tyylisuuntaa, jossa auto voisi olla kuin aikansa tehtaan erikoismalli. Olihan alkuperäisen Mexico-mallinkin suurin ihmettelyn aihe lähinnä ulkoisissa somisteissa hieman kakkos-Mustin Cobra-mallien tapaan 70-luvulla.

“New Mexico” on tätä nykyä suvussa kulkeva perhekalleus, jonka omistajan vanhemmat aikanaan ostivat vuonna 1994. Nykyinen omistaja otti auton käyttöönsä vuonna 2000 heti ajokortin saatuaan. Auto jäi kuitenkin yhdeksän vuotta myöhemmin seisomaan pihan perälle pellit kukkien, josta auto siirrettiin 2017 parempaan talteen talliin tarkoituksena saattaa rakas ensiauto vielä takaisin toimintakuntoon.

Luvassa oli melkoinen peltisavotta, sillä auto oli päässyt happamaan kuntoon. Helmat, lokasuojat, pohja, ovet, konepelti ja takaluukunkansi saivat kaikki maistaa hitsipilliä, tai vaihtua romikselta löydettyihin parempiin osiin. Erikoisesti myös koko auton katto on vaihdettu, sillä 90-luvulla autolla ehdittiin kurvailla katonkautta ympäri, eikä aikanaan tehty oikomishoito miellyttänyt silmää.

Kuva: Henrik Tuominen.
Kuva: Henrik Tuominen.

Alkuperäisen Escortin Mexico-mallin hengessä vahvasti vauhtipainotteiseksi uudelleen syntynyt auto oli helppo ristiä New Mexicoksi kuin mikäkin New Beetle. Hauskasti oivallettu nimi sopii kuvaamaan nykyisellään Escortia täydellisesti, ja se voisi olla kuin suoraan markkinointitiimin kynästä lähtöisin. Korimuutoksiin kuuluu mm. RS turbon konepeitto ja etupuskuri, jota on muistettu myös itse hieman tuunailla. Huvittavaa on tietenkin sekin, että kyseessä on neliovinen auto. Niinpä pohjana käytettyä Kamel-levikesarjaa on sitäkin jouduttu modifioimaan, jotta taaimmaisetkin ovet mahtuvat aukeamaan. Kokonaisuuden kruunaavat näyttävä Cossu-henkinen takasiipi, tyyliin sopivat retrohenkiset Barzetta Classic -vanteet ja korin ralliraidat.

Tekniikkapuolella alkuperäinen 1,4-litrainen on saanut kenkää pari desiä kookkaamman moottorin tieltä. Omistajan mukaan moottorissa on 1,3 CVH:n männät, kireämpi nokka-akseli, säädettävä nokkapyörä, tuplakaasuttimet ja XR3i:n pakosarja. Alustaa on myös madallettu edestä 60 mm ja takaa 40 mm. Sisusta on otettu sisarmalli Orionista, ja urheilullisuutta kabiiniin tuovat Luisin ratti ja vaihdekepin nuppi. Pikanttina yksityiskohtana kojelaudalla nököttää kolmoskorinen katon kautta mällätty pienois-Esko muistona menneisyydestä. Kun on pilkettä silmässä, niin elämäkin tuntuu kevyemmältä.

Kuva: Henrik Tuominen.

Lue lisää