Ajaessa lasiin lentää hiekkaa, kuraa ja muuta likaa, mikä kuluttaa tuulilasin pintaa. Myös kuluneet pyyhkijänsulat ja kitsastelu lasinpesunesteen käytössä tekevät helposti tuulilasiin uria ja naarmuja. Lasin pinta sameutuu pikku hiljaa ja aiheuttaa hajataittoilmiön. Tämä haittaa näkyvyyttä erityisesti aurinkoisella säällä ja pimeällä.
Useat tutkimustulokset osoittavat, että kulunut tuulilasi vaikuttaa suoraan liikenneturvallisuuteen. Muun muassa Ruotsin valtion itsenäinen tie- ja liikennetutkimusinstituutti (Väg- ogh transportforskninginstitutet) teki muutama vuosi sitten tutkimuksen, jossa selvitettiin, miten tiellä olevien esteiden havaitseminen vaihtelee tuulilasin kunnon mukaan. Kun kuljettaja kohtasi vastaantulevan auton pimeällä, havaintoetäisyys kuluneen tuulilasin läpi oli jopa 15 prosenttia lyhyempi kuin uuden tuulilasin läpi katsottaessa.

”Mittauksien mukaan jo 60 000 – 70 000 kilometriä ajettujen autojen laseissa esiintyy ajovalon taittoa siinä määrin, että sillä on vaikutusta reaktionopeuteen ja tätä kautta pysähtymisaikaan”, kertoo kaupallinen johtaja Yrkka Oura Pilkington Automotive Finlandista.
Arvioiden mukaan viidessä prosentissa kaikista tiellä liikkuvista autoista on erittäin kulunut tuulilasi.
Tuulilasin kunnon mittaamiseen ei ole kuitenkaan olemassa objektiivista ja luotettavaa mittaustapaa, joten muun muassa katsastuksessa kulumiin puututaan vain silloin, kun tuulilasissa on suoraan näkökenttään osuvia halkeamia. Naapurimaassa Ruotsissa katsastusviranomaiset ovat jo kiristäneet tuulilasin kuntoa koskevia vaatimuksia, ja yhä useampi tuulilasi hylätään lasin kuluneisuuden, halkeamien ja kiveniskemien vuoksi.
Tuulilaseissa suuria teknisiä eroja
Suosittelemme
Uutta tuulilasia valittaessa on hyvä huomioida, että vaihtolasi vastaa soveltuvuudeltaan alkuperäistä tuulilasia. Lasin on oltava paitsi samankokoinen ja -muotoinen kuin alkuperäinen, on siitä syytä löytyä myös viralliset hyväksymisleimat.
Uutta tuulilasia valittaessa kannattaa tuijottaa muutakin kuin hintaa. Halpatuontilaseissa voi olla runsaasti teknisiä eroja ja muun muassa tuulilasin viimeistelyllä ja lasin oikeaoppisella taivutuksella on merkitystä myös lasin kestävyyden kannalta.