MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Suomalaisharrastajan Moonclone-Chevy tekee kunniaa 1950-luvun maineikkaalle esikuvalleen Kaliforniasta

Autonrakentamiskulttuuri nosti kunnolla päätään 1950-luvun Kaliforniassa, kun nuoret miehet keskittivät tarmonsa mitä mielikuvituksellisempien hot rodien ja kustomien luomiseen. Rodien aihioiksi haalittiin useimmiten vanhoja A-Fordeja, joiden nokalle istutettiin paria vuosikymmentä tuoreempi veekasi. Kustompiirien suosituin auto oli puolestaan 1940- ja 1950-luvun taitteen sämpylä-Mercury, mutta toki monia muitakin jenkkejä kustomoitiin.

Kalifornialainen Duane Steck löysi alkuvuodesta 1955 käytettyjen autojen rivistöstä edellisvuotisen Chevrolet Bel Airin, joka edusti korimalliltaan trendikästä kaksiovista hardtop-coupéa. Chevy ei kuitenkaan kelvannut Steckille sellaisenaan, vaan autosta alettiin muokata unelmien kustomia miehen omalla pihalla täysin käsityönä.

Jopa maalaustyöt suoritettiin kotipihalla, joten Bel Air edusti parhaimmillaan omistajansa mieltymysten ja suunnitelmien mukaan rakennettua backyard-kustomia. Chevy ei ollut suurella rahalla teetetty unelma-auto, vaan erinomaisella tyylitajulla toteutettu omavalmiste, josta muodostui esikuva monelle muulle kustomoijalle. Auton nimeksi annettiin Moonglow, ja siinä hyödynnettiin monia omaperäisiä ideoita.

Suosittelemme


Esimerkiksi takavalojen lasit lainattiin vuoden 1956 Chryslerista, mutta ne asennettiin ylösalaisin itse tehtyihin siipiin. Takapuskurin kävyt otettiin puolestaan saman vuosikerran Chevroletista, ja takapyörät peittävät fender skirtsit integroitiin täydellisesti takalokasuojien muotoihin. Kattoa chopattiin puolestaan 3,5 tuumalla, ja alan guruksi noussut Larry Watson taiteili autoon pinstripet. Esimerkiksi takaluukun kanteen maalattiin alaston naisfiguuri, ja Watsonin pinstripet koristivat sisätilojakin. Klassista tyyliä edustanut sisäverhoilu yhdisteli vaaleansinistä sekä valkoista, ja lattiamatto oli puolestaan tummansininen.

Moonglow nähtiin olemassaolonsa aikana neljänä eri versiona, joista ensimmäinen on monen mielestä se ainoa oikea. Kun Steck oli rakennellut autoa tarpeeksi, hän kyllästyi siihen 1960-luvun alussa ja vaihtoi Chevyn pois. Pian tämän jälkeen Moonglow joutui tarinan mukaan kolariin ja romutettiin.

Monet hieraisivat kuukausi sitten järjestetyssä Lahden Jenkkiautonäyttelyssä silmiään, kun Moonglow näytti tehneen paluun elävien kirjoihin. Kyseessä oli kuitenkin helsinkiläisen Olavi Rautauoman toteuttama klooni, joka on nimetty osuvasti Mooncloneksi. Chevy on rakennettu erittäin huonoon kuntoon päässeestä Suomi-autosta, ja Moonclone vastaa pitkälti 1950-luvun esikuvaansa.

Niinpä maskissa on kolminkertainen määrä hampaita alkuperäiseen nähden, ja ajovalot on upotettu etulokasuojiin. Katto on luonnollisesti chopattu, ja ovenkahvat, merkit sekä konepellin keskilista on poistettu korista. Fenderskirtsit ja takasiivet on tehty esikuvan malliin, joten Moonclonenkin takavalot ovat peräisin Chrysleristä.

Kapselit on lainattu Dodge Lancerista, ja jousitusta on madallettu oikean kulkuasennon luomiseksi. Suomi-yksilön sisäverhoilu on SisustusExpertin käsialaa, ja mattavalkoinen ulkosävy tottelee Icebox White -nimeä. Moonclone on upea kunnianosoitus esikuvalleen näyttelyssä nähtyjä Kalifornian kilpiä myöten. Auton vieressä seistessään onkin helppo kuvitella, minkälaisen vaikutuksen alkuperäinen Moonglow teki 60 vuoden takaisiin harrastajiin.

Lue lisää