Stefan Johanssonin klassisessa Porsche 911 Turbossa on aivan erityinen voimanlähde – sama moottori vauhditti miehen F1-kilpuria vuonna 1987

McLareneihin erikoistunut brittiläinen Lanzante toi jo vuonna 2019 julkisuuteen hyvin erityisen 930-korimallin Porsche 911 Turbon, joka on ristitty Porsche 930 TAG Turboksi. Nimi herättää mielleyhtymiä 1980-luvun F1-kilpureihin.

Tuolloin McLarenin kilpa-autoja vauhdittivat nimittäin TAG-markkinointinimen alla kulkeneet Porschen 1,5-litraiset turbo-V6:t, joita revittiin kisakäytössä irti noin 750 hevosvoimaa. Porsche testasi aikanaan voimanlähdettä myös siviilimallisessa 911 Turbossa, mistä Lanzante sai idean 11 samalla reseptillä tehdyn yksilön rakentamiseen. Sarjan kahdeksas yksilö luovutettiin viime kesänä ruotsalaislähtöiselle Stefan Johanssonille, joka kilpaili kaudella 1987 McLarenilla.

Kuva: Lanzante

Porschen voimanlähteenä ei toimi ihan mikä tahansa F1-moottori, vaan juuri sama pannu joka vauhditti Johanssonin MP4/3-formulaa kauden 1987 Itävallan osakilpailussa. Moottoriurheilu-uransa jälkeen Stefan Johansson on siirtynyt taiteilijaksi, jolla on oma studio Kaliforniassa. Myös Porschen ulkoasusta haluttiin taiteellinen, joten autoon teetettiin O’Gara Coach -nimisessä firmassa aivan erityinen maalaus joka yhdistelee valkoisen korinvärin päälle Johanssonin kypärässä käytettyjä sävyjä.

Kuva: Lanzante

Auto ei jää ainakaan keneltäkään huomaamatta tummansinisten, kolmea eri sävyä edustavien vihreiden, punaisten ja keltaisten ”roiskeiden” ansiosta. Nyt tämän hyvin erityislaatuisen 911:n rattiin pääsi myöskin hyvin erityislaatuinen Porsche-guru Magnus Walker, joka tulee luultavasti muistamaan ajokokemuksen lopun ikäänsä. Vaikka F1-moottorin viritysastetta on laskettu katukelpoisuuden nimissä, mylly tuottaa edelleen hieman yli 500 hevosvoimaa. Se riittää kuljettamaan vain 1019 kilon painoista 911 Turboa vähintään riittävästi.

Kuva: Lanzante

Moottorin jatkeena palvelee kuusilovinen manuaali, ja veto menee luonnollisesti pelkille takapyörille. Fiilistä lisäävät vielä pakoputkiston silloin tällöin ulos sylkäisemät liekit sekä entisen kilpakoneen huima äänimaailma. Soundit ovat edelleen komeat, vaikka moottori on saanut katukelpoisuuden ehdoilla esimerkiksi pienemmät turbot, mukautetun kampikammion sekä 25 prosentilla lasketun ahtopaineen.

Kuva: Lanzante
LähdeCarscoops

Lue lisää