MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Smartin sähkö-crossoverin patenttikuvat vuosivat julkisuuteen – tuotantomalli on hyvin lähellä äskettäin esiteltyä konseptia

Yksi syyskuussa järjestetyn Münchenin autonäyttelyn tähdistä oli Smartin täyssähköinen Concept # 1. Crossover-konseptia luonnehdittiin jo lähes tuotantovalmiiksi, mikä näyttää pitävän kutinsa.

Tuotantoversion kuvat vuosivat nyt julkisuuteen Euroopan unionin patenttiviraston kautta, joten autoa päästään vertaamaan jo nyt muutaman viikon takaiseen tutkielmaan. Kompaktin crossoverin päälinjat ovat lähes identtiset konseptin kanssa, mutta toki muutamia muutoksia joudutaan tekemään sarjatuotannon ehdoilla. Viirumaiset etuvalot on edelleen yhdistetty toisiinsa kapealla ledinauhalla, mutta umpiot ovat kasvaneet hitusen kokoa.

Lisäksi keulalle on ilmestynyt etupuskurin sekä konepellin välinen sauma, ja puskuri on saanut kulmiinsa ilmanottoaukot ja rekisterilaatan telineen keskiaukon peitoksi. Keskiritilän alareunasta löytyy myös sensori, joka on todennäköisesti vakionopeudensäätimen etäisyystutka. Kylkilinjaankin on jouduttu tekemään muutamia käytännön vaatimia muutoksia. Kokoa kasvaneet sivupeilit on nyt kiinnitetty oviin, jotka ovat myös saaneet korin pintaan upotetut ovenkahvat. Lisäksi etu- ja takaoven välistä erottuu tuotantoauton B-pilari.

Suosittelemme


Myös vannedesign on laitettu uusiksi, ja pyörät vaikuttavat hitusen pienemmiltä kuin tutkielmassa. Peräpäässä muutokset keskittyvät puskuriin, jonka alareunan diffuusorin muotoja on viilattu mm. tuotantomallin takarekisterin vuoksi. Lisäksi konseptiauton takapuskurin keskiosan heijastin on saanut väistyä puskurin reunoihin sovitettujen heijastimien tieltä. Tutkielman pääpiirteet tunnistaa myös kaarevasta kojelaudasta sekä ovaaleista ilmasuulakkeista. Keskikonsoli on ”leijuvaa” mallia, ja tietoviihdejärjestelmän irrallaan seisovasta ruudusta tulee todennäköisesti 12,8-tuumainen.

Yksi suuri ero löytyy penkkijärjestelystä, koska tuotantomallista tulee viisipaikkainen toisin kuin neljälle matkustajalle suunniteltu tutkielma. Polvi- ja kyynärpäätilojen mainostetaan jo nyt olevan samaa tasoa kuin isompien luokkien autoissa. Sähkö-crossoverin designista vastaa Mercedes-Benz, kun taas insinööripuolen suunnittelu on kiinalaisen Geelyn käsialaa. Tekniikan yksityiskohdista ei ole vielä tietoa, mutta uutuus tehdään kuulemma alusta alkaen sähköautokäyttöön suunnitellun perusrakenteen varaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää