MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Smart on nykyään kaikkea muuta kuin pikkuauto – uusi #5 on merkin tähänastisen historian isoin malli

Smart aloitti taipaleensa reilu neljännesvuosisata sitten 2,5 metrin mittaisella Fortwolla, mutta tätä nykyä kiinalaisten hallintaan siirtyneen merkin valikoimasta ei löydy ollenkaan varsinaista pikkuautoa. Smart on ollut päinvastoin suuriin päin, ja uusi #5 on kaikkien aikojen isoin merkkinsä edustaja.

Kookas sähkö-SUV näyttää tutulta, koska autosta on jo saatu esimakua Helsingin AUTO 2025 -näyttelyssäkin esillä olleen #5-konseptin myötä. Smartin suurin malli on tehty #1- ja 2#-pikkuveljiensä tavoin emokonserni Geelyn SEA2-nimisen perusrakenteen varaan. Uudessa #5:ssä se venyy 4705 millin pituuteen, 1920 millin leveyteen ja 1705 millin korkeuteen. Näiden lukemien myötä Smart on samaa kokoa kuin esimerkiksi Peugeot 5008, mutta Smartia ei saa seitsemänpaikkaisena.

Smart #5
Kuva: Smart

Uuden SUV:n muodoista löytyy muista uusista Smarteista tuttuja elementtejä, kuten korin pintaan upotetut ovenkahvat ja pyöristetyt nurkat. #5 on kuitenkin kokonaisuutena paljon kantikkaampi, mikä näkyy myös ledinauhoilla toisiinsa yhdistetyissä laatikkomaisissa etu- ja takavaloissa. Sisätilojen näkymiä hallitsee puolestaan kahden 13-tuumaisen OLED-kosketusnäytön yhdistelmä. Käyttöjärjestelmä edustaa muista Smarteista tutun systeemin kehitysversiota, ja avatarina toimii tässäkin Smartissa eläin eli leijona.

Smart #5
Kuva: Smart

Digimittaristo on puolestaan kasvanut 10,3-tuumaiseksi sisarmallien 9,2-tuumaisesta ruudusta. Uutuuden teholukemia ei ole vielä kerrottu, mutta kiinalaislähteistä jo viime kesänä tupsahtaneiden tietojen perusteella huippumallina toimii Brabus-brändätty versio. Siinä on kahden sähkömoottorin ansiosta yli 640 hevosvoiman kokonaisteho, mutta vähäväkisempiäkin voimanlähteitä tulee varmasti tarjolle.

Smart #5
Kuva: Smart

Varustetasoja on viisi erilaista, eli Pro, Pro+, Pulse, Summit Edition ja Premium. Akkukapasiteetti on varustetasosta riippuen 76-100 kWh, ja toimintasäteen pitäisi parhaimmillaan olla lähes 600 kilometriä. 800 voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa puolestaan parhaimmillaan 400 kilowatin lataustehon, jolloin akkujen pitäisi täyttyä 18 minuutissa kapasiteettivälillä 10-80 %.

Suosittelemme


Erityisen maastohenkistä sähkö-SUV:ia etsiville uudesta #5:stä on tarjolla taannoisesta konseptiautosta inspiraationsa saanut Summit Edition. Sen erikoisherkkuihin kuuluvat nelivedon ohella kattoteline, korin oikean laidan tikkaat sekä viisi maastoajomoodia, joiden joukossa ovat omat asetuksensa myös lumelle ja mudalle. Eurooppaan Smartin uutuutta voidaan odottaa syksyllä, mutta hinnat eivät ole vielä tiedossa.

Smart #5 Summit Edition
Kuva: Smart
LähdeAutocar


Lue lisää