Vuonna 1998 lanseerattu alkuperäinen Smart oli todella vallankumouksellinen kaupunkiauto, mutta itse merkki ei ole koskaan noussut miksikään suureksi menestystarinaksi. Nyt uutta tulemista yritetään osittain kiinalaisin voimin.
Vaikka Smartin tunnetuin malli on edelleen kaksipaikkainen Fortwo, merkki on kokeillut siipiään myös esimerkiksi nelipaikkaisten pikkuautojen ja pienten urheiluautojen parissa. Tällä hetkellä automaailman kuumimmat trendit ovat kuitenkin sähköistyminen ja erilaiset katumaasturit tai crossoverit, joten myös Smart on lähdössä aivan uusille urille.
Tähän asti Smart on kuulunut sataprosenttisesti Mercedes-Benzille, mutta jatkossa brändi on Mersun ja kiinalaisen Geelyn yhteinen joint venture. Uuden ajan ensimmäisenä tuotteena saa kunnian toimia täyssähköinen katumaasturi, joka on tarkoitus esitellä syyskuussa järjestettävässä Münchenin autonäyttelyssä, jos koronatilanne sallii. Nyt Smartin uutuudesta julkaistiin jo ensimmäiset tiiserikuvat antamaan esimakua tulevasta.
Brittiläisen Autocarin tietojen mukaan uusi viisiovinen malli tunnetaan HX11-koodinimellä, ja valmistusmaana toimii Kiina. Nyt julkaistujen tiiserikuvien perusteella autossa on varsin pehmeänpyöreät linjat, mutta keulailme on lähes vihinen hyvin litteiden etuvaloumpioiden ja niitä yhdistävän ledinauhan ansiosta. Takimmainen kattopilari vaikuttaisi olevan nykyään suosittua ”kelluvaa” mallia, ja pilaria koristamaan on tuotu myös iso Smartin logo.
Suosittelemme
Katumaasturityyliä löytyy kattokaiteista sekä lokasuojanreunojen muoviverhouksista, ja pyörätkin vaikuttaisivat olevan varsin massiiviset. Niiden kokoa on kuitenkin todennäköisesti liioiteltu tiiseripiirroksissa, ja syksyllä esiteltävä auto lienee muutenkin vasta tuotantomallia enteilevä konsepti. Daimler Groupin päämuotoilija Gorden Wagener intoutui jo kehumaan Smartin uutta identiteettiä paljon entistä kauniimmaksi, urheilullisemmaksi sekä coolimmaksi, ja itse autokin kurkottaa uuteen kokoluokkaan.
Viisipaikkainen katumaasturi on nimittäin Smartin suurin malli tähän mennessä. Auton koon pitäisi olla samaa luokkaa kuin esimerkiksi Mini Countrymanissa. Pohjana käytetään Geelyn skaalautuvaa SEA-perusrakennetta, jota hyödynnetään myös Volvon tulevissa malleissa. Smartin tilavan sisustan pitäisi kuulemma tarjota premium-luokan tunnelmaa, ja puheohjaus sekä digitaalinen avain kuuluvat jo vakiovarusteiden joukkoon. Kiinalaisten tietojen mukaan autoa vauhdittaa taka-akselille asennettu sähkömoottori, joka tuottaa noin 270 hevosvoimaa. Akkukapasiteetti olisi puolestaan alle 70 kWh ja toimintamatka yli 500 km kiinalaisen NEDC-syklin mukaan mitattuna.