Skodan suosikkikatumaasturi sai faceliftin – Kodiaq RS:n tuplaturbodiesel on nyt historiaa

Skodan malliston kookkainta päätä on edustanut jo reilun neljän vuoden ajan seitsemänpaikkaisenakin tarjolla oleva Kodiaq. Nyt se saa ulkoisesti varsin miedon faceliftin, jossa viilataan kuitenkin tekniikkaakin.

Tšekkimerkin kookkain SUV on VW Tiguanin ja Seat Tarracon sisarmalli, mutta päällepäin tämä sukulaisuus ei näy. Kodiaq jatkaa omalla linjallaan kasvojenkohotuksen jälkeenkin. Etu- sekä takapuskurit laitetaan tuttuun facelift-tyyliin uusiksi, ja samalla maski saa muista Skodan nykymalleista tutun kuusikulmaisen muodon. Maski siirtyy myös hieman pystympään kulmaan, ja ledeillä toteutetut etuvaloumpiot litistyvät hitusen entiseen verrattuna. Lisähintaan tarjolla ovat nyt myös matriisiledit.



Takavalojenkin muotoja viilataan, millä saadaan sukunäköä esimerkiksi nykyiseen Octaviaan. Lisäksi leveä Skoda-logoteksti korvaa vanhan pyöreän merkin takaluukun kannessa, ja takalasi vaikuttaa hieman entistä kapeammalta lasin reunojen uusiksi laitettujen ilmanohjainten ansiosta. Lisäksi ulkonäköä piristetään tuoreella vannevalikoimalla, joka sisältää parhaimmillaan 20-tuumaisia kiekkoja.





Sisustaakin on päivitetty hillitysti. Ratti on nyt kaksipuolainen Octavian tyyliin, mutta RS- sekä SportLine-malleissa ohjauspyörä on urheilullisemman oloinen kolmipuolainen versio. Lisäksi kabiinin tunnelmavalaistusta on kohennettu, ja ohjaamoon on tuotu myös uusia koristelistoja sekä kontrastiompeleita. Tarjolla ovat myös uudet penkit, joista löytyy lämmityksen ja tuuletuksen ohella hierontatoiminto. Äänentoistoa sekä etäkäyttömahdollisuuksia on kohennettu, ja lisävarustelistalta löytyvän täysin digitaalisen mittariston läpimitta on 10,25 tuumaa. Sitä täydentää kojelaudan kahdeksan- tai 9,2-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö.

Aloitusmallia vauhdittaa 150-heppainen 1.5 TSI -bensaturbo, jonka voimavarat ohjataan kuusipykäläisen manuaalin kautta pelkille etupyörille. Tarjolle tulee myös 190-hevosvoimainen kaksilitrainen TSI sekä kaksilitraisen TDI-dieselin 150- ja 200-heppaiset versiot. Näissä on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti vakiona, ja sama koskee myös nelivetoa 150-hevosvoimaista TDI:tä lukuun ottamatta.

Huippuversiona palvelee tuttuun tyyliin RS, jonka tuplaturbodiesel on kuitenkin vaihtunut 245-heppaiseen kaksilitraiseen TDI:hin. Teholukema on kasvanut viidellä hevosvoimalla 245 polleen, ja moottori myös painaa 60 kiloa dieseliä vähemmän. TDI:n 500 newtonin vääntöä voi kuitenkin tulla ikävä ison katumaasturin ratissa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.