VW-konsernin sporttiseksi espanjalaisbrändiksi asemoitu Cupra on ollut sen verran menestyksekäs, että entinen emomerkki Seat uhattiin jo lopettaa muutama vuosi sitten. Seatin edulliset perusautot ovat kuitenkin käyneet nykyisessä markkinatilanteessa niin hyvin kaupaksi, että lopettamispuheet on jo unohdettu.
Sähköautojen suhteen Seat kulkee kuitenkin eri latuja moneen kilpailijaan verrattuna. Niitä on ehditty odottaa jo monta vuotta, koska esimerkiksi nykyisen Cupra Bornin etiäisenä toimi Seat El Born -niminen sähkökonsepti jo kuusi vuotta sitten. Lisäksi Seatin valikoimasta löytyi markkinoiden edullisimpiin sähköautoihin kuulunut Mii Electric, mutta senkin valmistus on ehditty jo lopettaa.

Tällä hetkellä Seatin valikoimasta on turha etsiä täyssähköautoja. Niitä kaipaavat ohjataan arvokkaamman sisarbrändi Cupran tai VW-konsernin muiden merkkien pariin, ja Seat tuntuu olevan tilanteeseen tyytyväinen. Merkin myyntilukemat kasvoivat nimittäin viime vuonna 7,5 prosentilla 310 000 autoon haastavasta markkinatilanteesta huolimatta tai ehkäpä juuri sen vuoksi, koska edullisille perusautoille on edelleen kysyntää.
Seatin toimitusjohtaja Wayne Griffithisin mukaan nykytilanne on oikein hyvä merkin kannalta, mutta tulevaisuus edellyttää myös Seatilta sähköautoja. Niiden suhteen ei kuitenkaan pidetä kiirettä, vaan merkki odottaa että sähköteknologia muuttuu halvemmaksi jolloin täyssähköautojen valmistaminen on nykyistä kannattavampaa liiketoimintaa. Griffiths kertoi brittiläiselle Autocarille, että Seat voisi harkita omaa malliaan tulevan VW ID.1:n pohjalta ensimmäisenä uuden ajan sähköautonaan, mutta lopullisia päätöksiä ei ole vielä tehty.

Tämä tarkoittaa sitä, että uusia sähkö-Seateja ei kannata odottaa ainakaan ennen vuotta 2030. Aika näyttää, mikä vaikutus tällä on merkin myyntilukemiin lähivuosina. Vaikka sähköautojen menekkivaikeuksista on uutisoitu paljon viime aikoina, niiden maailmanlaajuinen myynti ylsi kuitenkin uuteen ennätykseen viime vuonna. Tänä vuonna syntyy todennäköisesti jälleen uusi ennätys, mutta Seatin kannalta olennaisilla Euroopan markkinoilla tilanne on paljon epävarmempi.
Suosittelemme
Seat ei kuitenkaan myy pelkkiä polttomoottoriautoja, vaan nykymallistostakin löytyy yksi varsin pitkälle sähköistetty vaihtoehto. Se on hatchbackina sekä farmarikorisena tarjolla oleva Leonin pistokehybridi, jolla pääsee parhaimmillaan yli 120 kilometriä pelkällä sähköllä ainakin virallisten lukemien mukaan.
