MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

AUTO 25 & Mobility – Helsingin messukeskus täyttyi autouutuuksista seitsemän vuoden tauon jälkeen

Uusien autojen näyttelyillä ei ole ollut viime vuosina helppoa. Monet kansainväliset tapahtumat ovat kutistuneet vain varjoksi entisestään, ja Suomenkin edellisestä isosta autouutuuksien näyttelystä ehti kulua lähes seitsemän vuotta.

Tilanne saatiin lopulta korjattua, kun Helsingin Messukeskuksessa päästiin kuluneena viikonloppuna vihdoinkin järjestämään AUTO 25 & Mobility -nimen saanut tapahtuma edellisvuosien peruutusten jälkeen. Näyttelyn myötä Suomen Autotuojat ja -teollisuus ry juhlisti satavuotista taivaltaan, ja mukaan saatiin kaikki tärkeimmät maahantuojat ja automerkit Toyotaa lukuun ottamatta. Näyttelyä hehkutettiin jopa kaikkien aikojen suurimmaksi lajissaan Suomessa, koska paikalla oli yli 200 autoa 50 merkiltä.

Fiat Panda
Kuva: Turo Leppänen
MHero 1
Kuva: Turo Leppänen

Jälkimmäistä lukemaa selittävät myös monet kiinalaistulokkaat, joista ei ollut vielä tietoakaan Messukeskuksen edellisten uusien autojen näyttelyiden aikaan. Lisäohjelmaa tarjosivat hallin perältä lähteneet koeajot, joiden myötä näyttelyvieraat pääsivät itse testaamaan yli 140 autouutuutta. Lisäksi toisessa hallissa samaan aikaan järjestetyt autokorjaamomessut keräsivät mukavasti väkeä, ja siellä tuntui lauantai-iltapäivänä olevan jopa suurempi tunku kuin väljemmässä päähallissa.

Renault 5 E-Tech
Kuva: Turo Leppänen

Näyttelyn tarjonta oli autoalan tämän hetken trendien mukaisesti vahvasti sähköpainotteista. Tämän kategorian uutuuksiin kuuluivat mm. luonnossa ehkä kuviakin sympaattisempi Renault 5 E-Tech, ranskalaista luksusta tarjoileva DS N°8, retrohenkeä ja modernia särmikkyyttä yhdistelevä Fiat Panda, Volvon uunituore ES90, Opelin katumaasturit Frontera ja Grandland, kokonsa puolesta malliston eri ääripäitä edustavat Hyundai Inster ja Ioniq 9, Mersun upouusi CLA vielä naamioteipattuna, Kia EV4, kiinalaista perusrakennetta hyödyntävä Mazda 6e, crossoveriksi muuttunut Ford Capri klassisen esikuvansa rinnalla, Tesla Model Y:n facelift, Nissan Ariya Nismo, Minin uudet täyssähkömallit ja Skoda Elroq.

Skoda Vision 7S -konseptiauto
Kuva: Turo Leppänen

Helsinkiin oli tuotu myös muutama ihka-aito konseptiauto, eli Skodan iso Vision 7S, Volkkarin sähköpikkuautoa enteilevä ID. 2all -tutkielma sekä maastohenkinen smart #5. Vanhan koulukunnan polttomoottorimiestenkään ei tarvinnut poistua tyhjin käsin, koska Messukeskuksessa nähtiin esimerkiksi vihdoinkin Suomeen saatu keskimoottorinen Alpine A110 vielä ennen täyssähköisen seuraajan saapumista, Hondan nykyinen Civic Type R joka maksaa muuten näillä leveysasteilla jo yli 80 000 euroa, kaksilitraisella turbonelosella ryyditetty Skoda Kodiaq RS ja Porschen harvinaisuus 911 S/T, joita valmistetaan vain 1963 kappaletta urheiluautoikonin syntymävuoden mukaisesti.

Suosittelemme


Porsche 911 S/T
Kuva: Turo Leppänen

Hybridien tarjontaa edustivat puolestaan mm. kaksi saksalaista uutuusfarkkua, eli vasta reilu viikko sitten julkisuuteen tuotu Audi A6 Avant ja yli 700 hevosvoimaa tarjoileva BMW M5 Touring. Museokalusto oli tässä näyttelyssä luonnollisesti sivuroolissa, mutta päähallin kulmaa koristi sentään pari riviä vanhempia harrasteautoja ja Volkkarin osaston vetonaulana toimi rinkeli-ikkunainen Kupla aivan 1950-luvun alusta. Päähallin perälläkin kannatti piipahtaa, koska sieltä löytyi mm. Porsche 911 GT2 RS Michelinin osaston tähtenä sekä hyvin lähellä aitoa asiaa oleva replika Audi Sport Quattro S1:stä. Autokorjaamomessujen puolella pystyi puolestaan bongaamaan vaikkapa Aston Martin Vantagen ja Sami Pajarin Rally 1 -Toyotan.

Toyota GR Yaris Rally 1
Kuva: Turo Leppänen

Tässä parhaat palat Messukeskuksen tämän viikonlopun tarjonnasta:

Alpine A110
Kuva: Turo Leppänen
Opel Grandland
Kuva: Turo Leppänen
Hyundai Ioniq 9
Kuva: Turo Leppänen
Hyundai Inster
Kuva: Turo Leppänen
Volvo ES90
Kuva: Turo Leppänen
Volvo P1800
Kuva: Turo Leppänen
Kia EV4
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-Benz CLA
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-Maybach EQS 680
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-Benz G 580 EQ
Kuva: Turo Leppänen
smart #5 -konseptiauto
Kuva: Turo Leppänen
Honda Civic Type R
Kuva: Turo Leppänen
Mazda 6e
Kuva: Turo Leppänen
Tesla Cybertruck
Kuva: Turo Leppänen
Tesla Model Y facelift
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-AMG E 53
Kuva: Turo Leppänen
Nissan Ariya Nismo
Kuva: Turo Leppänen
Ford Mustang GT
Kuva: Turo Leppänen
Vanha Ford Capri
Kuva: Turo Leppänen
Uusi Ford Capri
Kuva: Turo Leppänen
Ford Mustang Mach-E Rally
Kuva: Turo Leppänen
VW ID. 2all -konseptiauto
Kuva: Turo Leppänen
VW Kupla
Kuva: Turo Leppänen
Audi A6 Avant
Kuva: Turo Leppänen
Audi Q5
Kuva: Turo Leppänen
Porsche Panamera
Kuva: Turo Leppänen
Bentley Continental GT
Kuva: Turo Leppänen
Porsche Taycan Turbo GT
Kuva: Turo Leppänen
BMW M5 Touring
Kuva: Turo Leppänen
Mini Aceman
Kuva: Turo Leppänen
MGB GT
Kuva: Turo Leppänen
MG Cyberster
Kuva: Turo Leppänen
Audi Sport Quattro S1 -replika
Kuva: Turo Leppänen
Porsche 911 GT2 RS
Kuva: Turo Leppänen
Skoda Kodiaq RS
Kuva: Turo Leppänen
Skoda Elroq
Kuva: Turo Leppänen
Aston Martin Vantage
Kuva: Turo Leppänen
DS N°8
Kuva: Turo Leppänen


Lue lisää