Uusien autojen näyttelyillä ei ole ollut viime vuosina helppoa. Monet kansainväliset tapahtumat ovat kutistuneet vain varjoksi entisestään, ja Suomenkin edellisestä isosta autouutuuksien näyttelystä ehti kulua lähes seitsemän vuotta.
Tilanne saatiin lopulta korjattua, kun Helsingin Messukeskuksessa päästiin kuluneena viikonloppuna vihdoinkin järjestämään AUTO 25 & Mobility -nimen saanut tapahtuma edellisvuosien peruutusten jälkeen. Näyttelyn myötä Suomen Autotuojat ja -teollisuus ry juhlisti satavuotista taivaltaan, ja mukaan saatiin kaikki tärkeimmät maahantuojat ja automerkit Toyotaa lukuun ottamatta. Näyttelyä hehkutettiin jopa kaikkien aikojen suurimmaksi lajissaan Suomessa, koska paikalla oli yli 200 autoa 50 merkiltä.


Jälkimmäistä lukemaa selittävät myös monet kiinalaistulokkaat, joista ei ollut vielä tietoakaan Messukeskuksen edellisten uusien autojen näyttelyiden aikaan. Lisäohjelmaa tarjosivat hallin perältä lähteneet koeajot, joiden myötä näyttelyvieraat pääsivät itse testaamaan yli 140 autouutuutta. Lisäksi toisessa hallissa samaan aikaan järjestetyt autokorjaamomessut keräsivät mukavasti väkeä, ja siellä tuntui lauantai-iltapäivänä olevan jopa suurempi tunku kuin väljemmässä päähallissa.

Näyttelyn tarjonta oli autoalan tämän hetken trendien mukaisesti vahvasti sähköpainotteista. Tämän kategorian uutuuksiin kuuluivat mm. luonnossa ehkä kuviakin sympaattisempi Renault 5 E-Tech, ranskalaista luksusta tarjoileva DS N°8, retrohenkeä ja modernia särmikkyyttä yhdistelevä Fiat Panda, Volvon uunituore ES90, Opelin katumaasturit Frontera ja Grandland, kokonsa puolesta malliston eri ääripäitä edustavat Hyundai Inster ja Ioniq 9, Mersun upouusi CLA vielä naamioteipattuna, Kia EV4, kiinalaista perusrakennetta hyödyntävä Mazda 6e, crossoveriksi muuttunut Ford Capri klassisen esikuvansa rinnalla, Tesla Model Y:n facelift, Nissan Ariya Nismo, Minin uudet täyssähkömallit ja Skoda Elroq.

Helsinkiin oli tuotu myös muutama ihka-aito konseptiauto, eli Skodan iso Vision 7S, Volkkarin sähköpikkuautoa enteilevä ID. 2all -tutkielma sekä maastohenkinen smart #5. Vanhan koulukunnan polttomoottorimiestenkään ei tarvinnut poistua tyhjin käsin, koska Messukeskuksessa nähtiin esimerkiksi vihdoinkin Suomeen saatu keskimoottorinen Alpine A110 vielä ennen täyssähköisen seuraajan saapumista, Hondan nykyinen Civic Type R joka maksaa muuten näillä leveysasteilla jo yli 80 000 euroa, kaksilitraisella turbonelosella ryyditetty Skoda Kodiaq RS ja Porschen harvinaisuus 911 S/T, joita valmistetaan vain 1963 kappaletta urheiluautoikonin syntymävuoden mukaisesti.
Suosittelemme

Hybridien tarjontaa edustivat puolestaan mm. kaksi saksalaista uutuusfarkkua, eli vasta reilu viikko sitten julkisuuteen tuotu Audi A6 Avant ja yli 700 hevosvoimaa tarjoileva BMW M5 Touring. Museokalusto oli tässä näyttelyssä luonnollisesti sivuroolissa, mutta päähallin kulmaa koristi sentään pari riviä vanhempia harrasteautoja ja Volkkarin osaston vetonaulana toimi rinkeli-ikkunainen Kupla aivan 1950-luvun alusta. Päähallin perälläkin kannatti piipahtaa, koska sieltä löytyi mm. Porsche 911 GT2 RS Michelinin osaston tähtenä sekä hyvin lähellä aitoa asiaa oleva replika Audi Sport Quattro S1:stä. Autokorjaamomessujen puolella pystyi puolestaan bongaamaan vaikkapa Aston Martin Vantagen ja Sami Pajarin Rally 1 -Toyotan.

Tässä parhaat palat Messukeskuksen tämän viikonlopun tarjonnasta:





































