Saipa Atlas on uusi iranilainen 80-luvun tekniikkaan pohjautuva auto

Nyt kun Venäjän oma autoteollisuus yskähtelee, on hyvä luoda katsaus minkälaista hätävaraa liittolaismaa Iranilla olisi tarjoilla itäiselle naapurimaallemme.

Saipa on Iranin suurin autonvalmistaja, ja se tunnetaan lisensoitujen tuotteiden tuotannosta. Nyt yritys on lanseerannut ”uuden” automallin, jossa on crossover-tyyppinen kori. Auto on näennäisesti uutta tuotantoa, sillä Saipa Atlas on pohjimmiltaan paranneltu versio Saiba Quickista, jonka juuret puolestaan pohjautuvat vanhaan Kia Prideen vuodelta 1986.

Atlas onkin lähinnä Quick-mallin kasvojenkohotus, minkä vuoksi näiden autojen profiilitkin näyttävät lähes identtisiltä. Atlaksen keulan ilme on kuitenkin aivan erilainen, sillä siitä löytyvät aggressiivisen näköiset LED-ajovalot, Ford-tyylinen säleikkö pystysuorilla raoilla, dynaamisesti muotoiltuja linjoja konepellistä ja monimutkaisemmat puskurista löytyvät imuaukot. Takaosan ilmettä on myös kohennettu moderneilla takavaloilla, pelkistetymmällä takaluukun muotoilulla ja uudella takapuskurilla.

Voimansiirrosta huolehtii myöskin päivitetty versio vapaasti hengittävästä 1,5-litraisesta nelisylinterisestä bensiinimoottorista. Sama moottori on jo asennettu useisiin muihin Saipa-malleihin, jotka tuottavat 87 hevosvoimaa ja 128 Nm vääntömomenttia. Atlasissa moottori yhdistetään joko manuaaliseen vaihteistoon tai CVT-automaattivaihteistoon, joka siirtää moottorista saadun voiman etuakselille.

Saipa Atlas perustuu niin sanottuun X200-arkkitehtuuriin. Se on paranneltu versio vuoden 1986 alustasta, joka esiteltiin Kia Pride, Ford Festiva ka Mazda 121 -malleissa. Iranin valtion enemmistöomistuksessa oleva autonvalmistaja on valmistanut vuosikymmenten aikana useita malleja perustuen Kia Prideen, jonka muotoilutyyli on hiljalleen muuttunut alkuperäisestä kanta-autosta tyystin. Quick- ja Atlas-crossovereiden lisäksi muita tällä hetkellä myynnissä olevia Pride-pohjaisia Saipa-malleja ovat viistoperää ja sedania edustavat Tiba, sedan-malli Saina, sekä 151-lavamalli.

Emme tarkalleen ottaen tiedä, kuinka paljon muutostöitä Saipan insinöörit ovat tehneet tämän miltei kuolemattoman alustan eteen. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että edellä mainitut mallit tarjoaisivat turvallisuuden, mukavuuden ja ajamisen tason, joka on verrattavissa edes länsimaiseen tarjontaan pienemmissä kaupunkiautoissa.

Suosittelemme

Autoteollisuus on muuttunut melko dramaattisesti 80-luvun jälkeen, joten näin vanhaa alustaa on vaikea perustella muulla kuin halpuuttamisella ja kehitystyön puutteella. Miltei 40 vuotta vanhan alustan perusrakenteen ansiosta Saipa-mallit ovat kuitenkin melko edullisia, mikä on keskeisin valtti Iranin omilla markkinoilla. Eri asia on, miten länsimaisiin autoihin tottuneet venäläiset ottavat Atlaksen kaltaiset autot vastaan, mikäli niistä on tarkoitus tehdä pysyvämpi osa sikäläistä autotarjontaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää