Sähköautojen kärkisijaa teholla ja toimintamatkalla mitattuna hallitsee ylivoimaisesti Tesla. Ikävä kyllä Tesla myös maksaa eniten, eli edullisimmillaankin vähintään kaksi kertaa sen minkä mikä tahansa kilpaileva sähköautomalli.
Mikä on sähköautossa tärkeintä? Teho, nopeus, toimintamatka vai hinta? Se riippuu täysin siitä mikä on ostajalle tärkeintä ja mikä on budjetti. Tesla on täysin omassa hintaluokassaan, mutta niin myös muilla numeroilla mitattuna. Pienempään budjettiin sopivia löytyykin sitten useita, mutta niiden toimintamatka riittää usein vain työmatkaan ja kauppareissuihin.
Jotta sähköautolla voitaisiin ajaa lyhyen työmatkan lisäksi vaikkapa toiselle puolella Suomea, on autosta löydyttävä vähintäänkin kohtuullisesti toimintamatkaa. Itse asiassa vain harva sähköauto kykenee pidempään matkailuun ilman välipysähdyksiä.
Seuraavassa taulukossa on vertailtu toimintamatkan hintaa kilometrille ja luvut on laskettu kaavalla: auton hankintahinta jaettuna toimintamatkalla.
Automalli | Toiminta- matka * | Auton hinta ** | Hinta/km *** |
Tesla Model S 70D | 386 km | 70 767 e | 183 e |
Chevrolet Spark EV | 132 km | 24 528 e | 185 e |
Nissan Leaf | 135 km | 27 372 e | 203 e |
Kia Soul EV | 150 km | 31798 e | 212 e |
Fiat 500e | 140 km | 30 005 e | 214 e |
Smart ED | 110 km | 23 590 e | 214 e |
Mitsubishi i-MiEV | 100 km | 21 698 e | 217 e |
Ford Focus | 122 km | 27 523 e | 226 e |
VW e-Golf | 134 km | 31562 e | 236 e |
* = EPA:n mukainen
** = auton myyntihinta USA:ssa.
*** = auton hinta jaettuna toimintamatkalla
Suosittelemme
Kuten taulukosta näkyy, Tesla Model S 70D on yllättäen edullisin toimintamatkan hinnalla mitattuna. Tesla tarjoaakin täyden vastineen rahalle ylivoimaisella toimintamatkallaan. Mukavuus ja suorituskyky tulevat ikään kuin kaupan päälle.
Tesla saadaan kuitenkin putomaan auttamatta tämän taulukon jumbosijalle, jos otamme vertailuun P85D -mallin. Tesla P85D on lähes 700 hevosvoimainen, nelivedolla varustettu huippumalli, jonka hankintahinta huitelee USA:ssa noin sadan tuhannen euron kieppeillä. Korkea hankintahinta nostaa toimintamatkakilometrin hinnan pilviin. Mutta, koska P85D:n ottaminen mukaan tähän vertailuun olisi auton kovimman kiihdytysmoodin nimen mukaisesti “insane”, jätämme sen omaan kastiinsa.
Lähde: autoblog.com