Teslalla Madridiin osa 7: Riviera

Pitkähkön lataustauon jälkeen matka jatkui Torinosta kohti Välimerta. Olin varautunut nopeaan siirtymään, mutta Torinon ja Savonan välinen moottoritie olikin ansoitettu keskinopeustutkilla. En halunnut tehdä jälkikäteen tuttavuutta polizian kanssa, joten Teslan tarkka nopeusmittari nousi arvoon arvaamattomaan. Cruiseen tasan 130 ja aivot narikkaan. Onpahan akussa reserviä kun nopeus pysyy kohtuullisena.

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Autostrada
Tutkia autostradalla – Italian maine rentona autoilumaana on mennyttä. KUVA: Severi Luukkanen

-- MAINOS --

Tylsyys päättyi Savonaa lähestyttäessä. Moottoritien mutkat jyrkkenivät ja korkeuserot alkoivat tehdä ajamisesta mielenkiintoista. Kerrankin nopeusrajoitus tuntui oikein mitoitetulta, ja kiittelin ennen reissua alle laittamiani uusia kesärenkaita. Lopuksi tie laski jyrkästi alaspäin ja Välimeri kiilteli horisontissa. Mahtavat maisemat!

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Savona
Savonaan saapuessa näimme ensi kertaa Välimeren. Just ehdittiin ennen auringonlaskua! KUVA: Severi Luukkanen

Italian liikennesuunnittelulle pitää silti nostaa hattua, vaikka keskinopeusmittaus vähän kyrsikin. Nopeuskameroita nimittäin käytetään edes suunnilleen järkevissä paikoissa. Suomessa tolppia on kehäteillä, joissa ruuhka-aikaan ei pääse edes rajoitusnopeutta, ja joiden rajoitus on ruuhkan ulkopuolella hätävarjelun liioittelua. Italiassa taas tolppia nakataan moottoritien jyrkkiin mutkiin, joihon ylinopeudella tohottava olisi vaarassa suistua tieltä 200 metriä alas rotkoon.

-- MAINOS --




Genovan ja Nizzan välistä moottoritietä pidetään yhtenä maailman kauneimmista. Pimeys oli juuri laskeutunut, mutta siltojen ja tunnelien vuorottelu antoi osviittaa mistä jäimme paitsi. Autostrada on todella kapea suomalaiseen baanaan tottuneelle, mutta sentään autobahnan tietyökaistoja leveämpi. Teslalla oli ilo lasketella menemään, ja tie suorastaan vaatii palaamaan päiväsaikaan.

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Välimeri
E80 moottoritie Italian ja Ranskan välillä on todella kaunista ajettavaa. Toisella puolella on Välimeri, ja toisella Alpit. KUVA: Severi Luukkanen

-- MAINOS --

Imperia on suosittu lomanviettokaupunki Italin Rivieralla. Asutusta on täälläkin ollut esihistorialliselta ajalta lähtien, ja nykyinen kaupunki syntyi vuonna 1923 Mussolinin päätöksellä yhdistää Porto Maurizion ja Oneglian sekä niitä ympäröivät kylät. Teslan Supercharger löytyy Oneglian puolelta ja puomi aukeaa koodilla (jonka Teslan navigaattori ilmoittaa).

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Basilica di San Giovanni Battista
Basilica di San Giovanni Battista. KUVA: Severi Luukkanen

Herättelemme ruokahalua pienellä kaupunkikierroksella. Kuljemme ohi Danten aukion ja käymme katsomassa miltä Saint Giovannin kirkko näyttää. Kaarramme siitä kohti satamaa, jossa on kaupungin ravintolakeskittymä. Vaihtoehtoja on joka makuun, mutta pitäytymme etukäteissuunnitelmassa ja istuudumme pizzerian terassille.

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Imperian satama
Imperian satama on pikkaisen rähjäinen, niin kuin Italiassa kuuluukin. KUVA: Severi Luukkanen

Syyskuun puolellakin turisteja on edelleen liikkeellä. Suurin osa on selvästi jo eläkeiässä, eikä Imperia näytä miltään bilehileen ykköskohteelta noin muutenkaan. Ohi kulkee lähinnä lämpimästä illasta nauttivia pariskuntia, ja onpahan liikkeellä pari stereotyyppistä keski-ikäistä playboyta maan vetovoimaa uhmaavillä mahtimeijereillä varustetut edustusrouvat kainaloissaan. That’s amore! 😆

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Pizza
Italialaista pizzaa huiviin niin johan nukuttaa rattiin hypätessä! KUVA: Joose Luukkanen

Nautiskelemme pizzat kaikessa rauhassa ja palaamme autolle, jonka akku on täyttynyt jo yli 90% tasolle puolentoista tunnin aikana. Jatkamme matkaa ajatuksena ajaa akku tyhjiin ennen yöpuulle siirtymistä. Täyttävä pizza ei ehkä ole paras välipala ennen illan viimeistä stinttiä, mutta onneksi mutkikas moottoritie pitää hereillä.

Reilun 50 km päässä saavumme Ranskan puolelle. Poistumme pian sen jälkeen moottoritieltä ja laskeudumme jyrkkää alamäkeä kohti rantaa. Kun täällä ollaan, niin pakko on poiketa Monacoon.

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Veneet
Ökyjahteja on joka makuun! KUVA: Severi Luukkanen

Ajamme kaupunkiin pohjoisesta La Roussen suunnalta. Kadut ovat kapeita ja kaupunki on rakennettu todella jyrkkään rinteeseen. Kurvaamme kohti keskustaa etsimään mistä F1-rata kulkee ja Casinon nurkilta löydämme tutun reitin. Mirabeun mutkat ja hotellin neulansilmä on helppo tunnistaa. Katu laskeutuu todella jyrkästi, eikä televisiokuva anna todellakaan oikeaa kuvaa radan korkeuseroista. Tunneli on suljettu tietyön takia, joten ajamme pohjoiseen pitkin Prinsessa Gracen avenueta ennen kuin kaarramme takaisin etelään.

Monaco on erikoinen paikka. Yllätyin korkeuseroista, mutta odotin näkeväni vähän enemmän luksusmeininkiä. En odottanut mitään Dubain tyylisiä ylilyöntejä, mutta perus lähiökerrostalot eivät oikein sovi kuvaan: heti ydinkeskustan ulkopuolella luksusliikkeet loppuvat kuin seinään ja autot muuttuvat Relluiksi. Vain aivan Monacon ytimestä löytyy blingblingiä: apukuski jopa totesi glitterillä koristellun asfaltin menevän jo vähän överiksi. En voinut muuta kuin yhtyä näkemykseen, olen selvästi onnistunut kasvatustyössä.

Monacosta poistuminen kävi työstä. Kyltit Nizzan ohjasivat kadulle, joka oli suljettu tietyön takia. Teslan iso näyttö nousi arvoonsa, kun ruudulle mahtuu enemmän kuin kaksi korttelia; kiertotie oli helppo löytää. Matka ylös vuorenrinteessä kulkevalle moottoritielle oli mutkainen eikä maan vaihtumista Ranskaan huomannut mistään.

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Tesla Model 3
Tesla ei (vielä) ole suosittu eteläisessä Euroopassa, mutta yksi kolmonen sattui silmiin. KUVA: Severi Luukkanen

Satunnaisen turistin kannattaa huomioida, että Monaco ei ole EU-aluetta. Esimerkiksi Telian kiinteähintainen datapaketti ei siten ole voimassa, joten päälle unohtunut datasiirto voi aiheuttaa ikävän yllätyksen. Megatavu maksaa rapsakat 23 senttiä, joten jos pukkaat vahingossa gigatavun lomakuvia pilveen niin 230 euron lasku voi yllättää. Omalla kohdalla tunnin visiitti tuplasi koko kuun puhelinlaskun.

Skippasimme Nizzan ja Cannesin, niin nähtävää jää ensi reissullekin. Samoin väliin jäi pari Superchargeria, kun ajatuksena kerran oli ajaa akku tyhjiin ja käydä yöpuulle. Aira de Camparetten Supercharger Brignolen kohdalla valikoitui yöpaikaksi, ja laturille kaartaessa akku näytti sopivaa 5% varausta. Samalla paikalla on myös neljä Ionityn nopeaa laturia.

Jokamies - Teslalla Madridiin #7 - Aira de Camparette
Aira de Camparetten laturi ammotti tyhjyyttään. Ajoin Teslan viimeiseen ruutuun ja vedimme unta kuulaan auton latautuessa. KUVA: Severi Luukkanen

Kymmenen pisteen laturi ammotti yöllä tyhjyyttään. Tarkoitus oli ottaa 6-7 tunnin unet ja jatkaa matkaa aamun sarastaessa, joten päätin härskisti nukkua latausruudussa yön yli. Akun täytyttyä nappasin vain johdon irti ja jatkoin unia. Muita lataajia ei näkynyt, joten vahinkoa ei syntynyt. Aamulla matka jatkui kohti Espanjaa, ja edessä oli yli tuhannen kilometrin taival.

Lapsen arvosanat etapista

Imperia 2/6, koska pepperoni olikin paprika ja juusto oli huonoa
Monaco 4.5/6 täyttä sokkeloa ja glitteriä asfaltissa

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Syksyllä 2020 Alfamer julkaisee Joosen kirjan Sähköautoista. Ennakkotilaa kirja nyt: sahkoautokirja.fi

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.