Uudessa tutkimuksessa on todettu, että sähköautoilla huristelevat pettyvät useammin jälleenmyyjiinsä kuin perinteiset asiakkaat.
Sähköautoilu ei ole aina helppoa, sillä kokemus sähköautoalan vähittäiskaupasta jättää usein paljon toivomisen varaa. Uuden tutkimuksen mukaan sähköautojen ostajat jättävät nimittäin jälleenmyyjilleen paljon vaivaisen yhden tähden arvosteluja.
Amerikkalainen Widewail on erikoistunut asiakasarvosteluihin ja maineenhallintatuotteisiin. Nyt kyseinen firma on tutkinut yli 800 000 sikäläistä Google-arviota sekä jälleenmyyjistä, että vähittäiskaupoista. Tilastoista nousi esiin, että sähköautojen ostajilla on paljon enemmän valitettavaa kuin vastaavilla polttomoottoriautoilla ajavilla.
Koko toimialalla seitsemän prosenttia jälleenmyyjille jätetyistä arvosteluista sai ainoastaan yhden tähden. Sähköautojen ostajat ja omistajat jättivät kaksi kertaa enemmän yhden tähden arvosteluja, mikä oli 14 % osuus kokonaisarvioista. Tilanne huononi entisestään niiden osalta, jotka asioivat suoraan kuluttajille suunnatun jälleenmyyjän, kuten esimerkiksi Teslan tai Rivianin kanssa, sillä näissä tapauksissa yhden tähden arvosteluja jätti peräti joka neljäs asiakas.
“Kun otetaan huomioon Teslan vahva brändi, ja luotettavien kuluttajamedioiden huippuarvostelut, oli yllättävää nähdä, että heidän Google-arvostelunsa paljasti niin suuren prosenttiosuuden tyytymättömiä asiakkaita”, kuvailee tutkimustuloksia Widewailin toimitusjohtaja Matt Murray. “Yllättävintä oli kuitenkin, että jopa perinteisiltä jälleenmyyjiltä sähköauton ostaneet jättivät huomattavasti enemmän negatiivisia arvosteluja.”
Suosittelemme
Vaikka onkin selvää, että isompi joukko sähköautojen ostajista on turhautunut niitä myyvien Teslan ja Rivianin kaltaisiin yrityksiin, on totuuden nimissä olemassa lieventäviä asianhaaroja autonvalmistajien eduksi. Ensinnäkin sähköauton kuljettajat jättävät keskimääräistä vähemmän arvosteluja.
Yhdysvalloissa esimerkiksi Teslan kauppa- ja palvelukeskukset saavat keskimäärin vain 2,6 arvostelua kuukaudessa, kun alan keskiarvo on 9,6 samassa ajassa. Tämä yleensä laskee keskimääräisiä arvosteluprosentteja, koska tilastoissa korostuvat asiakkaat, joilla on ollut huonoja kokemuksia. Sähköautot vaativat myös vähemmän öljynvaihdon kaltaisia pieniä ja säännöllisiä huoltoja, mutta vaativat silti kalliita korjauksia. Lopputuloksena asiakkaat ovat todennäköisesti kokeneet äkillisesesti kalliin ja turhauttavan kokemuksen.
Tutkimuksessa huomattiin myös, että pelkkä etäyhteys asiakkaaseen johti useammin negatiiviseen kokemukseen. Widewail havaitsikin, että yli puolissa kaikista myönteisissä arvosteluissa mainittiin tietty työntekijä, ja hyvä vuorovaikutus ihmisten kanssa ennakoi hyviä kokemuksia.
Sitä vastoin useimmissa negatiivisissa arvosteluissa mainittiin huono viestintä palveluosaston kanssa. Asiakkaat marmattivat myös huolimattomista korjauksista, kalliista tai yllättävistä hinnoista ja pitkistä odotusajoista. Lopputulema valitettavasti tarkoittaa, että sähköautojen vähittäismyyntikokemuksessa on vielä paljon parantamisen varaa.