Rocky 3000GT on replika maailman kalleimpiin kuuluvasta Toyotan automallista

Nuorimmat autoharrastajat tunnistavat ja muistavat sen Gran Turismo -pelisarjasta. Vanhemmat moottoripäät saattavat muistaa nähneensä sellaisen myös James Bond -elokuvassa.

Harvan Toyotan henkilöauton hinta kolkuttelee klassikoiden kuten Shelby Cobran tai Ferrari 250:n arvoa. Sellainen auto on kuitenkin Toyota 2000GT, joka nähtiin tuoreeltaan myös ”Elät vain kahdesti”-elokuvassa (You Only Live Twice, 1967). Vaikka automallia tehtiin ainoastaan 351 kappaletta, niin sen vaikutukset ovat olleet sitäkin suuremmat.

2000GT oli erityisen iso tapaus kotimaassaan Japanissa, jossa se sai kunnian olla ensimmäinen puhtaasti japanilainen aikansa superauto. Pellin alta löytyy 148 hevosvoimaa kehittävä rivimallin kuutosmoottori. Se ei kuulostanut paljolta edes tuoreeltaan 1967, mutta tässä Toyotan urheiluautossa oli kyse paljosta muustakin. 2000GT painoi vain hieman yli 1000 kiloa, siinä oli levyjarrut ja kaikkien renkaiden jousitus oli itsenäinen. Se oli suorituskykyisempi ja teknisesti kehittyneempi kuin yksikään kotimaansa tuotantoauto tätä ennen.

Haluttavuutensa ja harvinaisuutensa johdosta 2000GT voi maksaa jopa miljoona euroa – summa, mitä ei ole totuttu yhdistämään käytettyyn Toyotaan. Onneksi on olemassa kuitenkin firma nimeltä Rocky Auto, jonka omistaa herra nimeltä Yoshiya Watanabe. Yritys rakentaa käsityönä autosta modernisoidun version huomattavasti pienemmällä summalla. Tätä autoa kutsutaan nimellä 3000GT, ja se saattaa olla eräs maailman parhaiten valmistetuista replika-autoista.

Suosittelemme

Kyseessä ei nimittäin ole mikään tavanomainen viritys, jossa toisen jo olemassa olevan auton alustalle rakennetaan alkuperäiseltä näyttävä kori. 3000GT:t valmistetaan alusta loppuun tilaustyönä. Alusta ja korinosat tehdään täydellisesti alkuperäisiä teknisiä ominaisuuksia kunnioittaen. Watanabe tietää tämän, koska hänen omistamansa 2000GT on laserilla skannattu, jotta alkuperäisten osien koot on saatu täsmäämään.

Täydellinen hiilikopio ei ole kuitenkaan kyseessä, sillä 3000GT:n sisällä odottavat modernit istuimet, kojelauta ja luonnollisesti myös voimansiirto on päivitetty 2000-luvulle. Moottorina autossa on Suprasta tuttu 3.0-litran SJZ-moottori. Näin on saatu kaksi oman aikansa ikonia kohtaamaan samassa autossa, joskin ostaja saa halutessaan auton myös turbo-versiona. 3000GT-mallien hinnat alkavat 200 000 taalasta, mikä on selvästi vähemmän kuin monesta muusta käsintehdystä nykyautosta joutuu pulittamaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää