Renaultin sähkö-5 sai lupaavan alun – viikko esittelyn jälkeen jonotuslistalla on jo 50 000 asiakasta

Renault kertoi viime päivinä pakittavansa hieman kunnianhimoisten sähköautotavoitteidensa suhteen, mutta akkukäyttöisillä uutuuksilla on silti tärkeä osansa ranskalaismerkin tulevaisuudensuunnitelmissa. Renaultin uusien sähköautojen keihäänkärkenä toimii viime viikolla Geneven autonäyttelyssä esitelty uusi 5, joka on saanut lupaavan startin.

Merkin johtajistoon kuuluva Fabrice Cambolive kertoi Auto News -julkaisulle, että sähkö-Viitosen jonotuslistalla on jo 50 000 asiakasta vain viikko auton lanseerauksen jälkeen. Tilauskirjat päästään kuulemma avaamaan toukokuussa, ja ensimmäisten ostajien pitäisi saada autonsa syys-lokakuussa. Asiakkaiden saamista ei siis tarvitse enää arvuutella, mutta nyt Renaultin haasteena on tuotannon sujuva käynnistäminen ja ensimmäisten autojen luovuttaminen lokakuuhun mennessä.

Kuva: Renault

Uusi 5 korvaa Renaultin mallistossa jo yli 10 vuotta sitten debytoineen täyssähköisen Zoen. Sen omistajia pyritään luonnollisesti houkuttelemaan tuoreen Viitosen rattiin, mutta ranskalaismerkki odottaa saavansa myös monia uusia asiakkaita toisilta merkeiltä. Renaultin oman näkemyksen mukaan 5 toimii täyssähköisenä vaihtoehtona Cliolle, joka oli viime vuonna Euroopan toiseksi eniten myyty pikkuauto heti Peugeot 208:n jälkeen.

Viitosessa hyödynnetään myös Cliosta ja Capturista tuttua perusrakennetta sähkökäyttöön muokattuna. Polttomoottorimallien CMF-B-niminen pohjalevy tottelee muutosten jälkeen nimeä AmpR Small Renaultin Ampere-sähköautoyksikön nimen mukaisesti. Autossa on aina yksi etusähkömoottori, jota saa 94-, 121- ja 148-hevosvoimaisena versiona. Tarjolla olevat akkukoot ovat puolestaan 40 ja 52 kWh ja vastaavat pikalataustehot 80 sekä 100 kilowattia. Isompiakkuisella pitäisi päästä parhaimmillaan 400 kilometriä yhdellä latauksella. Viitonen tukee myös auton päästä virtaa ottavaa vehicle-to-grid-teknologiaa.

Kuva: Renault

Auton alkaen-hinnan pitäisi olla 25 000 euron luokkaa, mikä on useimpia nykysähköautoja edullisempi summa. Lähiaikoina samaan segmenttiin on tulossa muitakin tämän hintatason sähköpikkuautoja, mutta Renaultin valttikorttina toimii vuonna 1972 debytoinutta esikuvaa hienosti kunnioittava retrodesign. Jonotuslistan pituuden perusteella se vetoaa mukavasti myös potentiaalisiin asiakkaisiin.

Kuva: Renault
LähdeCarscoops

Lue lisää