Renault haluaa panostaa polttomoottoriautoihin sähköautojen rinnalla

Nyt myöskään Renault ei halua laittaa ”kaikkia munia sähköiseen koriin”, sillä yhtiö jatkaa polttomoottoriautojen tarjoamista lähitulevaisuudessakin.

Renault ei halua luopua polttomoottoriautoistaan seuraavan vuosikymmenenkään aikana, koska autonvalmistaja toivoo voivansa tarjota kuluttajille niitä myös sähköautojensa rinnalla. Kahteen erilaiseen voimanlähteeseen luottavan strategian paljasti yhtiön toimitusjohtaja Fabrice Cambolive. Lähestymistavan toivotaan antavan autonvalmistajalle mahdollisuuden reagoida markkinoiden heilahteluihin sähköajoneuvojen myynnin hidastuttua.

Toisin kuin monet muut autonvalmistajat, Renault on ollut melko varovainen kertoessaan sähköautotavoitteistaan. Vuonna 2022 konsernin toimitusjohtaja Luca de Meo ennusti, että Renaultin eurooppalainen mallisto koostuisi pelkästään sähköautoista vuosikymmenen loppuun mennessä. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin lisäsi varoituksen, että tämä riippuu viime kädessä markkinaolosuhteista. Laajemmassa mittakaavassa yhtiö myös totesi, että se ei pystynyt ennakoimaan maailmaa, jossa polttomoottori- ja hybridiajoneuvot edustavat alle 40 prosenttia markkinoista vuonna 2040.

Nyt näyttääkin siltä, että Renault on entistäkin varovaisempi sähköautojensa tulevaisuuden suhteen. Puhuessaan Automotive News Europelle Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä Cambolive totesi kylmän viileästi, että perinteikäs ranskalaismerkki voisi tarjota sähköauton ja polttomoottoriversion (hybriditekniikalla) jokaisessa segmentissä.

“Minulle kysymys ei ole vain sähköautoihin siirtymisestä vuoteen 2030 mennessä, sillä seuraamme trendejä kahdella erittäin kilpailukykyisellä teknisellä vaihtoehdolla”, Cambolive totesi. Muutoksen myötä uusia Renault 5 EV:n kaltaisia sähköautomalleja myydään polttomoottorilla varustetun Clion rinnalla, ja molemmilla on yhtäläiset tavoitteensa pienten autojen segmentissä.

Renault ei ole suinkaan ainoa, joka on hiljattain julkisesti muuttanut tavoitteitaan. Aivan hiljattain myös Mercedes-Benz peruutteli sanomisiaan, joiden mukaan sähköautojen osuus myynnistä olisi 100 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, ja korosti sen sijaan polttomoottori- ja hybriditekniikan kehitystyötä seuraavallakin vuosikymmenellä.

Suosittelemme

Samaan aikaan Renault ja kiinalainen valmistaja Geely ovat perustamassa tasaverstaista yhteisyritystä, jonka tavoitteena on kehittää poltto- ja hybridimoottoreita. Kumppanuuden tarkoituksena on tuottaa moottoreita sekä Renaultin, että Geelyn merkkeihin mukaan lukien Volvo, Proton, Nissan, Mitsubishi ja Punch Torino. Lisäksi yhteisyrityksessä on optio tuottaa moottoreita myös kolmansien osapuolien käyttöön.

LähdeCarscoops

Lue lisää