Porschen täyssähköinen hyperauto saattaa saada vihreää valoa – Mission X:n tuotantoversio olisi nelivetoinen

Porschella on komea historia super- ja hyperautoista 1980-luvun 959:stä lähtien. Sittemmin perinteitä ovat jatkaneet Carrera GT sekä 918 Spyder, ja sarjan seuraava auto saattaa olla täyssähköisen Mission X:n tuotantoversio.

Uusimpien tietojen mukaan viime kesäkuussa esitelty Mission X saattaa päätyä tuotantoon, jos kysyntää ilmenee riittävästi. 918 Spyderin mahdollisen seuraajan voimanlähteen speksit eivät ole vielä selvillä, mutta Porsche on joka tapauksessa tavoittelemassa teho-painosuhdetta 1:1. Tällöin jokaisella hevosvoimalla olisi kuljetettavanaan yhden kilon verran massaa.

Porsche Mission X
Kuva: Porsche

Konseptiauto oli vielä takavetoinen, mutta tuotantomallista tehtäisiin 918 Spyderin malliin nelivetoinen. Porschen projektipäällikkö Michael Behr kertoi äskettäin australialaiselle Which Car? -julkaisulle maassa järjestetyn F1-kisan yhteydessä, että suorituskyvyn osalta taka- ja nelivedon välillä ei ole suuria eroja. Sähköautossa neliveto olisi kuitenkin oleellinen energian talteenoton kannalta.

Kyse ei ole kuitenkaan arkiliikenteessä tapahtuvasta rekuperaatiosta, vaan Porschen simulointikohteena toimii Nürburgringin legendaarinen Nordschleife. Energian talteenottoa tarvitaan, jotta täyssähköisellä hyperautolla pystyy ajamaan yhden kierroksen sijasta jopa kolme. Selkeyden vuoksi kerrottakoon, että Nürburgringillä jo yksi kierros on yli 20 kilometrin mittainen.

Porsche Mission X:n sisusta
Kuva: Porsche

Jos Mission X päätyy tuotantoon, auton perusmuodot pysyvät tutkielmaan nähden kuulemma kutakuinkin ennallaan. Yhtenä tärkeimmistä muotoiluelementeistä palvelee kattoon asti ulottuva iso tuulilasi, joka mahdollistaa pääntilan maksimoimisen. Tällöin autolla pystyisi ajamaan myös kypärä päässä, mikä on varsin hankalaa pääntilaltaan hyvin ahtaassa 918 Spyderissa.

Hyperautojen valmistusmäärät ovat sen verran minimaaliset, että Mission X:n tuotantomallista ei kannattaisi valmistaa eripuolisilla ohjauksilla varustettuja versioita. Niinpä esimerkiksi Isossa-Britanniassa, Australiassa ja Japanissakin jouduttaisiin tyytymään vasemmanpuoleiseen ohjaukseen. Mission X:n tärkein tehtävä olisi kiillottaa Porschen imagoa entisestään, ja yksi autolle asetetuista tavoitteista olisi varmasti kaikkien tuotantoautojen uusi kierrosennätys Nürburgringillä.

Porsche Mission X
Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

Lue lisää