Tampereen Laukontorille ilmestynyt varsin komea ”Porsche-mökki” on kuulemma herättänyt vilkasta keskustelua somen puolella. Marssimme paikalle ottamaan selvää, mistä oikein on kyse.
Saksalaismerkin virallisen ilmeen mukaisen pömpelin kupeesta löytyi Porschen tuote-esittelijä ja muutamia esittelyautoja, joita pääsi tutkimaan ja koeajamaankin Porsche Tour 2024:n merkeissä. Käydessämme paikalla torille oli parkkeerattu hiljattain myyntiin tullut Cayennen facelift ja pari Taycania. Facelift-Cayenne on tullut nähtyä jo aiemmin, ja farkkukorinen Taycan Cross Turismokin edusti vielä faceliftiä edeltävää alkuperäistä mallia.
Aikataulu ei tällä kertaa sallinut koeajoa, mutta nelisen vuotta sitten kirjoitettuun juttuun alkuperäisen Taycan 4 S:n koeajosta voi tutustua täällä. Saimme kuitenkin ensivaikutelmat Porsche Tourin kuumimmasta uutuudesta, eli facelift-mallisesta Taycanista joita on Suomessa vasta muutamia kappaleita. Sininen esittelyauto edusti takavetoista perusmallia, joka toimii Taycan-valikoiman lähtötason versiona.
Tämäkään Porsche ei ole kuitenkaan ihan jokapojan hupia, koska taksat alkavat vajaasta 108 000 eurosta. Neliveto ohentaisi lompakkoa vielä reilun 20 000 euron verran, joten takavetomalli kävisi ainakin kesäkeleillä melkein järkivalinnasta. Taycanin perusmalli on 60 kilowattia entistä tehokkaampi, joten voimaa riittää nyt tasan 300 kilowatin tai 408 hevosvoiman edestä. Niiden turvin satasen nopeus saavutetaan 4,8 sekunnissa, ja huiput on rajoitettu sähköisesti 230 km/h:n lukemaan.
Akun bruttokapasiteetti on puolestaan 89 kWh ja WLTP-standardin mukainen toimintamatka parhaimmillaan 590 kilometriä. Lisävarusteisen Performance Battery Plus -akuston kanssa toimintasäde on suurimmillaan jopa 678 kilometriä samaisen standardin mukaan mitattuna. Maksimilataustehoksi ilmoitetaan 270 kW, jonka myötä akkujen pitäisi täyttyä nopeimmillaan 18 minuutissa 10 prosentista kapasiteetista 80 prosentin tasolle.
Suosittelemme
Nelivetomalleihin saisi uuden Active Ride -jousituksen, joka vähentää korin kallistelua sekä nyökkimistä ja helpottaa myös autoon sisään astumista nostamalla varsin matalan Taycanin koria ylöspäin. Takavetoversioon tämä varuste ei kuitenkaan ole tarjolla. Sisustan puolella kojelaudan parhaimmillaan kolme näyttöä ovat saaneet tuoreen käyttöliittymän ja lisätoimintoja. Ratin ajomoodivalitsin on jatkossa vakiona, ja ohjauspyörän takana vasemmalla puolella on uusi käyttövipu ajoavustimia varten. Myös varustelua on kohennettu, ja vakiovarusteiden joukkoon kuuluvat takavetoista perusmallia myöten mm. ilmajousitus, peruutuskamera sekä lämpöpumppu.
Sisätilojen ulkoisten erojen bongaus edeltäjään verrattuna vaatii kuitenkin jo todellisen asiantuntijan, ja myös ulkoisesti Taycan on uudistunut faceliftissä varsin hillitysti. Päivitetyn mallin tunnistaa varsinkin perusmallien kohdalla uudesta etupuskurista, jossa ei ole enää valoista alaspäin lähteviä ”kynsiä”. Perinteisemmän oloinen puskuri tekee Taycanin keulasta myös leveämmän näköisen, ja ledivalotkin on laitettu uusiksi niin edessä kuin takana. Myös mm. vanne- ja värivalikoimaa on hienosäädetty.
Taycan kuuluu faceliftin jälkeenkin ehdottomasti parhaimman näköisiin nykyautoihin, jonka käyttövoimaa moni ei arvaisi ulkonäön perusteella lainkaan. Tästä ei ole varmasti ainakaan haittaa nykytilanteessa, jossa sähköautojen menekinvaihtelut tuntuvat olevan arkipäivää.