Porsche suunnittelee uutta hyperautoa – voimanlähteeksi saattaa tulla katukäyttöön sovitettu F1-moottori

Porschen super- tai hyperautojen sarjan voidaan katsoa alkaneen jo 1980-luvun 959:stä, joka kilpaili aikanaan maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton tittelistä mm. Ferrari F40:n kanssa. Nelivetoinen ja tuplaturbotekniikalla ryyditetty 959 sai olla pitkään ilman seuraajaa, kunnes Porsche kehitti uuden vuosituhannen puolella upeaäänisellä vapari-V10:llä vauhditetun Carrera GT:n. Sen jalanjälkiä seurasi puolestaan vuonna 2013 esitelty 918 Spyder, jossa turvauduttiin jo hybriditekniikkaan sähköavusteisen V8:n myötä.

918 Spyderiakaan ei ole valmistettu enää muutamaan vuoteen, joten Porsche-fanit odottelevat jo kieli pitkällä merkin seuraavaa hyperautoa. Porsche on satsannut viime aikoina voimakkaasti sähköistymiseen esimerkiksi uunituoreen Taycanin myötä, ja myös seuraavasta hyperautosta piti alun perin tulla täyssähköinen. Autosta haluttiin tehdä jopa suorituskykyisempi kuin merkin Formula E -kilpurista, mutta tästä tavoitteesta ei valitettavasti tullut mitään. Hyperautossa aiottiin käyttää seuraavan sukupolven solid state -akkuteknologiaa, joka ei ole kuitenkaan tarpeeksi valmiilla tasolla sarjatuotantoon lähivuosinakaan.

Niinpä Porschella ollaan todennäköisesti päätymässä jälleen hybridiratkaisuun, joka kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta. Saksalaiset suunnittelivat muutama vuosi sitten paluuta F1-sirkukseen LMP1-sarjasta vetäytymisen jälkeen, ja tätä tarkoitusta varten kehitettiin F1-sääntöjen mukainen hybriditekniikalla höystetty turbo-V6. Lopulta Porsche päätti kuitenkin panostaa sähköformuloiden Fornula E -sarjaan F1:n sijasta, mutta voimanlähteen kehitystyötä jatkettiin tästä huolimatta.

Porschen moottoriurheilupomo Fritz Enzingerin mukaan LMP1-projektin 40 insinöörin kehitystyön hedelmänä syntynyt F1-moottori voisi toimia kisakäytön sijasta merkin seuraavan hyperauton voimanlähteenä. Tekniikan monimutkaisuutta piti kuitenkin karsia hieman, ja esimerkiksi pakokaasuista sähköenergiaa talteen ottava MGU-H-järjestelmä sai ilmeisesti lähtöpassit. Sen sijaan voimanlähde saisi katukäytössä kätevän latausmahdollisuuden pistokkeesta. Moottoriprojektin suhteen ollaan jo niin pitkällä, että valmista voimanlähdettä koekäytetään parhaillaan testipenkissä.

Testien tarkoituksena on analysoida myllyn sarjatuotantomahdollisuuksia. Jos F1-pohjaiselle koneelle näytetään vihreää valoa, Porschen seuraavasta hyperautosta tulisi myöskin formulatekniikkaa hyödyntävän Mercedes-AMG Onen pahin kilpailija. Porschen sähköautoprojekteista vastaava Stefan Weckback kertoi muutaman kuukauden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä, että saksalaiset saattavat hyödyntää yhdessä kroatialaisen sähkösuperautospesialisti Rimacin kanssa kehitettyä tekniikkaa. Siitä ei ole varmuutta, tarkoitettiinko tällä nyt jo ilmeisesti kuopattuja solid state -suunnitelmia vai F1-pohjaista hybridivoimanlähdettä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...