Porsche esitteli täyssähköisen hyperautokonseptin – Mission X:stä saattaa tulla 918 Spyderin seuraaja

Porschen mallistoon on kuulunut viimeisimmällä tekniikalla täyteen ladattu huippumalli 1980-luvun 959:stä lähtien. Uuden vuosituhannen puolella näitä perinteitä ovat jatkaneet Carrera GT sekä 918 Spyder, ja sarjan seuraava auto on todennäköisesti täyssähköinen.

75-vuotisjuhlaansa viettävä Porsche toi nyt julkisuuteen Mission X -nimisen konseptin sähköisestä hyperautosta. Tutkielman statuksesta huolimatta auto vaikuttaa varsin valmiilta, ja Porsche kertoo itsekin ottavansa luomuksen mahdollisesti tuotantoon. Täyssähköisen hyperauton valmistusmäärä jäisi edeltäjiensä tavoin varmasti minimaaliseksi, mutta Porschen imagon kannalta lippulaivasportilla olisi sitäkin suurempi merkitys.

Kuva: Porsche

16:n kohdalla tavoitteena on myös napata maailman nopeimman katulaillisen tuotantoauton titteli Nürburgringin Nordschleifella. Tällä hetkellä valtikkaa pitää hallussaan Mercedes-AMG One, joka ylsi viime vuoden puolella 6:35.183 minuutin kierrosaikaan. Tavoitteen saavuttamiseksi Porsche aikoo panostaa erityisesti kahteen osa-alueeseen, eli downforcen kasvattamiseen ja mahdollisimman hyvään teho-painosuhteeseen.

Maaefektin osalta tarkoituksena on kehittää vielä huomattavasti enemmän downforcea kuin nykyinen 911 GT3 RS, joka tuottaa 860 kiloa 285 km/h:n nopeudella. Teho-painosuhteen puolesta tavoitteena on puolestaan yltää maagiseen hevosvoima per kilo -rajaan. Tämän hetken nopeimmat sähköhyperautot, eli Rimac Nevera ja samaa tekniikkaa hyödyntävä Pininfarina Battista jäävät vielä tästä, koska 1926 hevosvoiman teholla on kuljetettavanaan reilusti yli kahden tonnin massa.

Kuva: Porsche

Porschen tarkkaa teholukemaa ei ole vielä kerrottu, mutta se tulee varmasti olemaan huomattavasti kevyempi. Eri medioissa on spekuloitu noin 1500 hevosvoiman tehoa, jolloin painokin jäisi täyssähköiseksi hyperautoksi lähes höyhenenkevyeen 1500 kiloon. Massan kurissapitämiseksi Mission X:n kori on luonnollisesti hiilikuitua, ja auto on vajaan 4,6 metrin pituutensa myötä edeltänyttä 918 Spyderia lyhyempi. Noin kahden metrin leveys ja 1,2 metrin korkeus ovat kuitenkin enemmän kuin 918 Spyderissa. Reilun 2,7 metrin akseliväli on puolestaan lähes identtinen.

Muotoilunsa osalta Mission X muistuttaa Le Mans -kilpureita, vaikka Porschen saalis tämänvuotisessa klassikkokisassa jäikin varsin laihaksi. Ovet aukeavat perhostyyliin ylöspäin, ja huimista downforce-tavoitteista huolimatta auton perästä ei löydy isoa takasiipeä. Tavoiteltu maaefekti aiotaan sen sijaan saavuttaa korin ja alustan muun aerodynamiikan sekä takapään kruunaavan ison diffuusorin avulla.

Suosittelemme

Kuva: Porsche

Sisustaa koristavat puolestaan kuskin ja matkustajan eriväriset hiilikuituiset kuppipenkit, monet kamerat ratakierrosten dokumentoimiseksi sekä sekuntikello, jossa on sekä analoginen että digitaalinen näyttö. Akku on sijoitettu istuinten taakse tulevan 718 Boxsterin ja Caymanin tavoin, mutta voimalinjan yksityiskohdat pidetään vielä hämärän peitossa. Se on suostuttu jo kertomaan, että 900 voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa tuplasti nopeamman latauksen kuin nykyisessä Taycanissa. Markkinoille tulo ei suju aivan yhtä nopeasti, vaan mahdollista tuotantomallia saadaan varmasti odotella vielä muutama vuosi.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Nämä autot kelpaisivat salaiselle agentillekin – viisi tyylikästä gran turismoa 1960-luvulta

1960-luku oli agenttileffojen ja samassa aihepiirissä pyörineiden TV-sarjojen kulta-aikaa. James Bond ja vähemmän tunnetut kollegansa jahtasivat pahiksia usein suihkuseurapiirien suosimissa paikoissa, ja autokalustonkin piti tietysti sopia tähän miljööseen.

Porsche käänsi kelkkansa – uutta 718 Boxsteria ja Caymania saakin myös polttomoottorilla

Porsche kaavaili keskimoottorisporttiensa, eli 718 Boxsterin ja Caymanin seuraavasta sukupolvesta pelkästään täyssähköautoja. Sähkökäyttöisten urheiluautojen markkinat ovat kuitenkin tällä hetkellä niin epävarmat, että saksalaismerkki joutui jo pyörtämään päätöksensä ennen kuin uusi 718-sukupolvi on edes markkinoilla.

Lamborghinin muotoilu on muuttumassa puhdaslinjaisemmaksi – uusi konseptiauto antaa esimakua tulevasta

Viime vuosien Lamborghinien muotoilua ovat leimanneet terävän aggressiiviset linjat, joita on siroteltu italialaismerkin superautoihin vähintään runsaalla kädellä. Lambon uusin konseptiauto antaa kuitenkin ymmärtää, että merkin design on kehittymässä yksinkertaisempaan suuntaan.

Kun budjetti ratkaisee – nämä kymmenen autoa tarjoavat tyyliä koko rahan edestä

Jos hakusessa on tyylikäs ja yksilöllinen auto mutta budjetti on tiukka, 1990-luvun ja 2000-luvun alun tarjonnasta löytyy monta eleganttia menopeliä, jotka venyvät niin käyttö- kuin harrasteautonkin tehtäviin. Tässä aakkosjärjestyksessä oleva top 10 -listamme tarkan markan tai euron tyyliniekalle.

Tyyliniekan uusimmat