Porsche esitteli täyssähköisen hyperautokonseptin – Mission X:stä saattaa tulla 918 Spyderin seuraaja

Porschen mallistoon on kuulunut viimeisimmällä tekniikalla täyteen ladattu huippumalli 1980-luvun 959:stä lähtien. Uuden vuosituhannen puolella näitä perinteitä ovat jatkaneet Carrera GT sekä 918 Spyder, ja sarjan seuraava auto on todennäköisesti täyssähköinen.

75-vuotisjuhlaansa viettävä Porsche toi nyt julkisuuteen Mission X -nimisen konseptin sähköisestä hyperautosta. Tutkielman statuksesta huolimatta auto vaikuttaa varsin valmiilta, ja Porsche kertoo itsekin ottavansa luomuksen mahdollisesti tuotantoon. Täyssähköisen hyperauton valmistusmäärä jäisi edeltäjiensä tavoin varmasti minimaaliseksi, mutta Porschen imagon kannalta lippulaivasportilla olisi sitäkin suurempi merkitys.

Kuva: Porsche

16:n kohdalla tavoitteena on myös napata maailman nopeimman katulaillisen tuotantoauton titteli Nürburgringin Nordschleifella. Tällä hetkellä valtikkaa pitää hallussaan Mercedes-AMG One, joka ylsi viime vuoden puolella 6:35.183 minuutin kierrosaikaan. Tavoitteen saavuttamiseksi Porsche aikoo panostaa erityisesti kahteen osa-alueeseen, eli downforcen kasvattamiseen ja mahdollisimman hyvään teho-painosuhteeseen.

Maaefektin osalta tarkoituksena on kehittää vielä huomattavasti enemmän downforcea kuin nykyinen 911 GT3 RS, joka tuottaa 860 kiloa 285 km/h:n nopeudella. Teho-painosuhteen puolesta tavoitteena on puolestaan yltää maagiseen hevosvoima per kilo -rajaan. Tämän hetken nopeimmat sähköhyperautot, eli Rimac Nevera ja samaa tekniikkaa hyödyntävä Pininfarina Battista jäävät vielä tästä, koska 1926 hevosvoiman teholla on kuljetettavanaan reilusti yli kahden tonnin massa.

Kuva: Porsche

Porschen tarkkaa teholukemaa ei ole vielä kerrottu, mutta se tulee varmasti olemaan huomattavasti kevyempi. Eri medioissa on spekuloitu noin 1500 hevosvoiman tehoa, jolloin painokin jäisi täyssähköiseksi hyperautoksi lähes höyhenenkevyeen 1500 kiloon. Massan kurissapitämiseksi Mission X:n kori on luonnollisesti hiilikuitua, ja auto on vajaan 4,6 metrin pituutensa myötä edeltänyttä 918 Spyderia lyhyempi. Noin kahden metrin leveys ja 1,2 metrin korkeus ovat kuitenkin enemmän kuin 918 Spyderissa. Reilun 2,7 metrin akseliväli on puolestaan lähes identtinen.

Muotoilunsa osalta Mission X muistuttaa Le Mans -kilpureita, vaikka Porschen saalis tämänvuotisessa klassikkokisassa jäikin varsin laihaksi. Ovet aukeavat perhostyyliin ylöspäin, ja huimista downforce-tavoitteista huolimatta auton perästä ei löydy isoa takasiipeä. Tavoiteltu maaefekti aiotaan sen sijaan saavuttaa korin ja alustan muun aerodynamiikan sekä takapään kruunaavan ison diffuusorin avulla.

Suosittelemme

Kuva: Porsche

Sisustaa koristavat puolestaan kuskin ja matkustajan eriväriset hiilikuituiset kuppipenkit, monet kamerat ratakierrosten dokumentoimiseksi sekä sekuntikello, jossa on sekä analoginen että digitaalinen näyttö. Akku on sijoitettu istuinten taakse tulevan 718 Boxsterin ja Caymanin tavoin, mutta voimalinjan yksityiskohdat pidetään vielä hämärän peitossa. Se on suostuttu jo kertomaan, että 900 voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa tuplasti nopeamman latauksen kuin nykyisessä Taycanissa. Markkinoille tulo ei suju aivan yhtä nopeasti, vaan mahdollista tuotantomallia saadaan varmasti odotella vielä muutama vuosi.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Avomuskelin maastoversio – leffa-autosta inspiraationsa saanut Mustang saattaa päätyä tuotantoon

The Thomas Crown Affair -elokuvan uusintaversiossa vuodelta 1999 nähtiin lyhyesti todella erikoinen auto Pierce Brosnanin alla. Vuoden 1968 avokattoisen Shelby-Mustangin maastoversiosta on rakennettu muutamia kopioitakin ympäri maailmaa, mutta nyt saksalainen tuning-firma siirsi saman idean nykyaikaan.

Volvo luopuu farmareista – tulevaisuus kuuluu kuulemma katumaastureille

Kartanoautoiksikin nimetyt farmarimallit ja Volvo ovat kuuluneet jo vuosikymmeniä vähintään yhtä kiinteästi yhteen kuin Ikea ja lihapullat. Nyt nämä kunnianarvoisat perinteet ovat kuitenkin katkeamassa.

Superautojen ostajat haluavat polttomoottoreita – täyssähköinen Maserati MC20 Folgore kuoli jo ennen syntymäänsä

Maseratin myyntilukemat ovat olleet viime vuosina suorastaan masentavaa tasoa. Tämä jarruttaa myös investointeja tulevaisuuteen, ja nyt viikatemiehen uhriksi joutui italialaismerkin täyssähköinen superauto jo ennen syntymäänsä.

Viimeisiä viedään – nämä A110:n erikoismallit jäävät polttomoottori-Alpinen joutsenlauluksi

Renault-konsernin sporttibrändi Alpine on myynyt vuodesta 2017 lähtien keskimoottorista A110:tä, jossa todella onnistunut retromuotoilu on yhdistynyt maailmanluokan ajo-ominaisuuksiin. Alpinen tulevaisuus on kuitenkin sähköinen, joten nykyinen A110 siirtyy viimeiseen mallivuoteensa kahden uuden version voimin.

Tyyliniekan uusimmat