Porsche esitteli täyssähköisen hyperautokonseptin – Mission X:stä saattaa tulla 918 Spyderin seuraaja

Porschen mallistoon on kuulunut viimeisimmällä tekniikalla täyteen ladattu huippumalli 1980-luvun 959:stä lähtien. Uuden vuosituhannen puolella näitä perinteitä ovat jatkaneet Carrera GT sekä 918 Spyder, ja sarjan seuraava auto on todennäköisesti täyssähköinen.

75-vuotisjuhlaansa viettävä Porsche toi nyt julkisuuteen Mission X -nimisen konseptin sähköisestä hyperautosta. Tutkielman statuksesta huolimatta auto vaikuttaa varsin valmiilta, ja Porsche kertoo itsekin ottavansa luomuksen mahdollisesti tuotantoon. Täyssähköisen hyperauton valmistusmäärä jäisi edeltäjiensä tavoin varmasti minimaaliseksi, mutta Porschen imagon kannalta lippulaivasportilla olisi sitäkin suurempi merkitys.

Kuva: Porsche

16:n kohdalla tavoitteena on myös napata maailman nopeimman katulaillisen tuotantoauton titteli Nürburgringin Nordschleifella. Tällä hetkellä valtikkaa pitää hallussaan Mercedes-AMG One, joka ylsi viime vuoden puolella 6:35.183 minuutin kierrosaikaan. Tavoitteen saavuttamiseksi Porsche aikoo panostaa erityisesti kahteen osa-alueeseen, eli downforcen kasvattamiseen ja mahdollisimman hyvään teho-painosuhteeseen.

Maaefektin osalta tarkoituksena on kehittää vielä huomattavasti enemmän downforcea kuin nykyinen 911 GT3 RS, joka tuottaa 860 kiloa 285 km/h:n nopeudella. Teho-painosuhteen puolesta tavoitteena on puolestaan yltää maagiseen hevosvoima per kilo -rajaan. Tämän hetken nopeimmat sähköhyperautot, eli Rimac Nevera ja samaa tekniikkaa hyödyntävä Pininfarina Battista jäävät vielä tästä, koska 1926 hevosvoiman teholla on kuljetettavanaan reilusti yli kahden tonnin massa.

Kuva: Porsche

Porschen tarkkaa teholukemaa ei ole vielä kerrottu, mutta se tulee varmasti olemaan huomattavasti kevyempi. Eri medioissa on spekuloitu noin 1500 hevosvoiman tehoa, jolloin painokin jäisi täyssähköiseksi hyperautoksi lähes höyhenenkevyeen 1500 kiloon. Massan kurissapitämiseksi Mission X:n kori on luonnollisesti hiilikuitua, ja auto on vajaan 4,6 metrin pituutensa myötä edeltänyttä 918 Spyderia lyhyempi. Noin kahden metrin leveys ja 1,2 metrin korkeus ovat kuitenkin enemmän kuin 918 Spyderissa. Reilun 2,7 metrin akseliväli on puolestaan lähes identtinen.

Muotoilunsa osalta Mission X muistuttaa Le Mans -kilpureita, vaikka Porschen saalis tämänvuotisessa klassikkokisassa jäikin varsin laihaksi. Ovet aukeavat perhostyyliin ylöspäin, ja huimista downforce-tavoitteista huolimatta auton perästä ei löydy isoa takasiipeä. Tavoiteltu maaefekti aiotaan sen sijaan saavuttaa korin ja alustan muun aerodynamiikan sekä takapään kruunaavan ison diffuusorin avulla.

Suosittelemme

Kuva: Porsche

Sisustaa koristavat puolestaan kuskin ja matkustajan eriväriset hiilikuituiset kuppipenkit, monet kamerat ratakierrosten dokumentoimiseksi sekä sekuntikello, jossa on sekä analoginen että digitaalinen näyttö. Akku on sijoitettu istuinten taakse tulevan 718 Boxsterin ja Caymanin tavoin, mutta voimalinjan yksityiskohdat pidetään vielä hämärän peitossa. Se on suostuttu jo kertomaan, että 900 voltin sähköjärjestelmä mahdollistaa tuplasti nopeamman latauksen kuin nykyisessä Taycanissa. Markkinoille tulo ei suju aivan yhtä nopeasti, vaan mahdollista tuotantomallia saadaan varmasti odotella vielä muutama vuosi.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Elviskin kääntyisi jo haudassaan – Love me Tenderin mukaan nimetystä retro-roadsterista on tyyli kaukana

Elvis Presleyllä oli armeija-aikoinaan Saksassa käytössään BMW 507 Roadster, jonka hän vei mukanaan Amerikkaan. Nykyään BMW:n omiin kokoelmiin kuuluva yksilö on innoittanut Saksan Grosselfingenissä toimivan Estella-Fahrzeugtechnik-nimisen firman tekemään modernin tulkinnan samasta aiheesta.

E46-sukupolven BMW M3:n hinnat ovat kovassa nousussa – vuoden 2004 yksilöstä on tarjottu jo reilusti enemmän kuin uudesta M4:stä

E46 M3:n hinnat ovat olleet vahvasti nousujohteisia jo muutaman vuoden ajan. Syitä voidaan hakea nostalgiannälän lisäksi siitä, että kyseistä M3:a pidetään baijerilaismerkin Motorsport-divisioonan yli 50-vuotisen historian yhtenä onnistuneimmista tuotteista.

Mercedes-AMG esitteli Monacossa F1-henkisen erikoismallin – SL:n pohjalta tehtyä Mythos PureSpeediä tehdään vain 250 kappaletta

Monet eksklusiiviset automerkit ovat esitelleet viime vuosina pienenpieninä sarjoina valmistettuja Speedster-tyylisiä erikoismalleja, jotka päätyvät useimmiten pölyttymään keräilijöiden talleihin. Nyt tähän joukkoon liittyy myös Mercedes-AMG.

Fisker lopetti tienvarsipalvelun ja jätti autonomistajat oman onnensa nojaan

Yhdysvaltalaisen Fisker Ocean sähköauton ostaneet eivät enää voi käyttää ostohetkellä luvattua kuuden vuoden tai 60 000 mailin tiepalvelua.

Tyyliniekan uusimmat