Pininfarinan tulevasta sähkösportista saattaa tulla maailman tehokkain auto – voimavaroiksi povataan yli 1900 heppaa





Pininfarina-nimellä on suorastaan legendaarinen kaiku italialaisen muotoilun ystävien korvissa. Nykyään Pininfarina on myös autonvalmistaja, joka kuuluu intialaisjätti Mahindralle. Firma on jo pitkään hehkuttanut tulevaa hyperautoaan, joka liikkuu täysin sähkön voimin. PF0:ksi nimetystä uutuudesta on julkaistu tiiserikuviakin, ja nyt myös auton tekniikasta on vuotanut julkisuuteen tarkempia tietoja.

Jo aiemmin oli tiedossa, että Pininfarinan sähkötykin voimanlähteen toimittaa kroatialainen Rimac, joka on ehtinyt niittää mainetta myös omilla hyperautoillaan. Automobilii Pininfarina on lisäksi kertonut, että uutuus kiihtyy nollasta sataan alle kahdessa sekunnissa, ja 300 km/h:n nopeuden pitäisi olla taulussa alle 12 sekunnissa. Nyt näiden lukemien taustalle on saatu lisävalaistusta.

Brittiläinen Auto Express tietää nimittäin kertoa, että PF0:ssa käytetään omaa sähkömoottoria joka pyörällä. Niiden yhteistehon ilmoitetaan olevan peräti 1900 hevosvoimaa, ja vääntöä pitäisi löytyä 2300 newtonmetrin verran. Pininfarinan luomus olisi näiden lukemien myötä huomattavasti tehokkaampi kuin 1500-heppainen Bugatti Chiron tai mikään muu tällä hetkellä myynnissä oleva auto.

Piston Heads -sivusto pistää vielä paremmaksi ja kertoo PF0:n huipputehoksi jopa 1925 hevosvoimaa. Tämän arvon myötä taakse jäisi hiuksenhienosti myös Rimacilla suunnitteilla oleva C_Two-niminen hyperauto, jossa pitäisi olla tarkalleen 1888 heppaa. Automobilii Pininfarina on ottanut tavoitteekseen maailmanluokan hyperauton kehittämisen, jossa myös muotoilulla on tärkeä osansa. Sen taustalla vaikuttaa erillisenä yrityksenä toimiva muotoilustudio Pininfarina, joka aikoo PF0:ssa hyödyntää Puraksi nimettyä uutta design-filosofiaansa.

Tavoitteena on puhdaslinjaisuus ja mahdollisimman liukas aerodynamiikka, jota ei haluta rikkoa kuin minimimäärällä ilmanottoa ja -poistoa varten tarvittavia aukkoja. PF0:aa aiotaan valmistaa vain 150 kappaleen erä, ja ostajilla ei saa olla pikkurahasta puutetta. Täyssähköisestä hyperautosta täytyy nimittäin pulittaa noin 1,7 miljoonaa euroa ennen veroja ja mahdollisia lisävarusteita.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...