Tämän pienen ruotsalaisen sähköauton valmistukseen tarvitaan vain noin 20% vastaavan tavanomaisen sähköauton energiamäärästä.

Tulevaisuudessa maailman väestön määrä jatkaa kasvuaan, vaikka jo rakennettujen kaupunkien tieverkostoa ei voi määräänsä enempää laajentaa, mikä puolestaan tekee nykyisen kokoisista autoista entistä kalliimpia. Tämä antaa pienille kaupunkiautoille uuden mahdollisuuden houkutella ostajia, ja uusi ruotsalainen yritys on jo ehtinyt esittelemään oman näkemyksensä ajan myötä kasvavasta segmentistä. Pienen kokonsa mahdollistaman tuotantotehokkuutensa lisäksi Luvly-niminen yritys tarjoaa uuden tuotanto- ja toimitustavan, joka mahdollistaa automallin hintojen alkavan 10 000 eurosta ennen sähköautolle kohdistettuja tukimuotoja.
Tukholmassa toimiva Luvly aikoo valmistaa uuden O-nimisen sähköautonsa yhtiön päätehtaalla, ja toimittaa sen sikäläisen huonekalujätti Ikean tapaan litteissä laatikoissa. Tämän patentoidun toimintatapansa ansiosta 20 sähköautoa mahtuu konttiin, johon mahtuisi normaalisti vain neljä normaalikokoista autoa. Toisin kuin ostajan kokoamat IKEA-huonekalut, Luvlyn tapauksessa tämä prosessi tapahtuu pienemmissä paikallisissa tehtaissa, joten epätoivoin partaalle ajautuneen ostajan ei tarvitse etsiä kymmenistä pienistä pussukoista sopivaa kuusiokoloavainta.

Luvly O:n väitetään kuluttavan jopa 80 % vähemmän energiaa tuotantoprosessiin, ja auton käyttöön tavalliseen sähköautoon verrattuna. Ympäristön kuormitusta vähentää entisestään se, että kaikki ajoneuvon osat ovat kierrätettäviä, ja ne voidaan valmistaa myös uusiutuvista materiaaleista.
Luvlyn sähköauton pituus on 2700 mm, 1530 mm leveä ja 1440 mm korkea, joten se on 290 mm pidempi kuin piskuinen Citroen Ami, mutta toisaalta täydet 932 mm lyhyempi kuin suosittu Fiat 500. O-mallin ulkomuoto on hyvin minimalistinen, ja siinä on säleikötön etuosa, upotetut pyöreät ajovalot, esillä olevat pyörät ja takana ei ole perinteistä takaikkunaa lainkaan. Sisällä on kaksi istuinta ja 267 litran tavaratila.

Mikroauton kevyen alle 400 kilogramman rakenteen ansiosta pieni 6 kWh akku tarjoaa 100 km:n toimintasäteen, mikä saattaa vaikuttaa alhaiselta vuoden 2023 standardien mukaan, mutta riittänee mainiosti useimpiin kaupunkiympäristöihin. Lisäksi akku on jaettu kahteen irrotettavaan osaan, jotka voidaan ladata kotona, ja kunkin moduulin lataaminen tavallisesta pistorasiasta kestää vain tunnin verran.
Suosittelemme
Kaikkein pienimpiä ja edullisimpia ajoneuvoja, kuten Citroen Amia ja Mobilize Duoa, kritisoidaan usein siitä, että ne eivät täytä tavallisten autojen turvallisuusstandardeja. Luvlyn kaupunkiajoneuvo kuitenkin uhmaa tätä ajattelumallia, ja mainostaa itseään segmenttinsä turvallisimpana. Tämä johtuu komposiittiturvakuoresta, jossa on energianvaimentimia suojaamassa matkustajia törmäyksen sattuessa. Lisäksi ajoneuvon alhainen huippunopeus ja kevyt rakenne tekevät siitä turvallisemman jalankulkijoille, pyöräilijöille ja muille tienkäyttäjille verrattuna tyypillisiin paljon Luvlyä painavempiin sähköautoihin. Ruotsalaisyrityksellä on jo autoa varten tilauslomake virallisilla verkkosivuillaan, mutta ei ole vielä selvää, milloin Luvly O:n tuotanto virallisesti alkaa.
