Las Vegasissa pidetty Consumer Electronics Show toimii nykyään myös autonäyttelynä, kun useat merkit esittelivät siellä pääsääntöisesti täyssähköisiä tutkielmiaan. Yksi niistä oli Peugeot nimeltään Inception.
Leijonamerkki on jo haudannut suunnitelmansa palata Pohjois-Amerikan markkinoille, mutta se valitsi silti CES:n viimeisimmän konseptiautonsa lanseerauspaikaksi. Inception edustaa osin futuristista konseptihöttöä, mutta sillä on myös konkreettisempi tarkoitus antaa osviittaa Peugeotin seuraavan sukupolven sähkösedanien ja -SUV:ien muotoilusta vuodesta 2025 alkaen.
Ranskalaismerkki tuli siis samalla luvanneeksi, että sedaneista ei luovuta edes täyssähköautojen aikakaudella. Inception on tehty Stellantis-emokonsernin STLA Large -nimisen pohjalevyn varaan, joka on tarkoitettu pelkästään sähköautoihin. Futurismin vastapainoksi autosta löytyy myös selviä retroviittauksia esimerkiksi ikkunalinjassa ja ”vihaisessa” naamailmeessä 1970- ja 1980-lukujen Peugeotien tyyliin.
Tässä suhteessa Inception seuraa vuoden 2018 e-Legendin jalanjäljillä, joka oli klassisen 504 coupén retrotulkinta. Uutta aikaa edustavat puolestaan leijonan kynnen raapaisuja muistuttavat ledivalot sekä digitaaliset paneelit edessä ja takana. Tuulilasi on keulaan asti ulottuva kupu, jonka inspiraatio on haettu Peugeotin Oxia-superautokonseptista vuodelta 1988.
Futuristisen sisustan erottuvin piirre on Hypersquareksi nimetty nelikulmainen ratti, joka on kuin peliohjain. Ratti pitää sisällään tabletin sekä neljä peukalolla käytettävää ”ohjausrinkulaa”. Utopistisen näköinen ratkaisu ei ole jäämässä pelkästään konseptin erikoisuudeksi, vaan jotakin vastaavaa voidaan kuulemma odotella Peugeotin tuotantoautoihin vuosikymmenen loppuun mennessä korvaamaan nykyinen i-Cockpitin.
Inceptionin ratti on yhteydessä etupyöriin steer by wire -tekniikan avulla, ja nelostason autonomista menoa tarjoavassa moodissa se kääntyy kokonaan piiloon kojelaudan sisään. Sisätiloista löytyy vielä Halo Clusteriksi nimetty rullamainen mittaristonäyttö, mutta perinteistä kojelautaa ei autossa enää ole.
Suosittelemme
Tutkielmaa vauhdittaa ainakin teorian tasolla kahdesta sähkömoottorista koostuva nelivetoinen voimalinja, joka tuottamat 680 hevosvoimaa kiidättävät viisimetrisen sedanin alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan. Lataus hoituu puolestaan induktiivisesti ilman johtoja, ja auto hyödyntää 800 voltin latausteknologiaa. Näin 30 kilometrin matkan vaatima sähkö saataisiin ladattua viidessä minuutissa. Toimintasäteeksi kerrotaan 800 kilometriä ja akkukapasiteetiksi 100 kWh, joten Peugeotin tulevaisuus kuulostaa ainakin paperilla lupaavalta.