Pakettiautolegenda uudistuu – seuraava VW Transporter on omaa sukua Ford Transit

Volkswagen Transporter on kuulunut Suomessakin kiinteästi katukuvaan 1950-luvulta lähtien. T6.1-nimellä tunnettu nykysukupolvi saa tehdä pian tilaa seuraajalleen, joka ei ole ensimmäistä kertaa mallisarjan yli 70-vuotisen historian aikana lähtökohtaisesti VW:n omaa käsialaa.

Kuvion taustalla on Volkswagenin ja Fordin harjoittama yhteistyö pakettiautojen osalta. Niinpä esimerkiksi Ford Tourneo Connect on omaa sukua VW Caddy, kun taas Transporterin seitsemäs sukupolvi tehdään uuden Ford Transitin pohjalta. T7-nimellä tunnetusta tulokkaasta julkaistiin nyt tiiserikuvia, ja samalla julkisuuteen päästettiin ensimmäisiä tietoja autosta.

VW Transporter T7
Kuva: Volkswagen

Ford Transit Customin sisarmallina toimiva uutuus solahtaa Volkswagenilla ns. Bulli-perheeseen, jonka muut jäsenet ovat tila-automainen Multivan sekä täyssähköinen ID. Buzz. Lähtökohtana toimiva Transit on luonnollisesti rajoittanut VW:n muotoilijoiden luovuutta, mutta tiiserikuvien perusteella autoon on kuitenkin saatu mukavasti volkkarimaista ilmettä. Albert Kirzingerin johtama design-tiimi on keskittynyt erityisesti Transporterin keulaan, joka on kuin sekoitus Multivania ja ID. Buzzia.

VW Transporter T7
Kuva: Volkswagen

Sivuprofiili on puolestaan pitkälti identtinen Fordin kanssa, mutta Volkswagenilla on päädytty täysin suoraan vyötärölinjaan sivuikkunoiden osalta. Luonnollisesti myös 16-, 17- ja 19-tuumaisena saatavien vanteiden design on VW:n omaa käsialaa. Näyttävin vaihtoehto ovat 19-tuumaiset Indianapolis-nimiset kiekot, joissa on kuusi mustaa puolaa ja timanttileikattu reunus.

VW Transporter T7
Kuva: Volkswagen

Takana Transporter saa omat valonsa, joissa on ohuet ledigrafiikat sekä korinväriset sisäosat myöskin Fordiin pohjautuvan VW Amarokin malliin. T7:ään saa edeltäjänsä ja useimpien kilpailijoidensa tavoin joko pariovet tai normaalin ylöspäin nousevan takaveräjän. Auton pituudeksi kerrotaan 5050-5450 milliä versiosta riippuen. Akselivälivaihtoehdot ovat puolestaan Fordin kanssa identtiset 3100 ja 3500 milliä, ja sisustaan saa tuttuun tyyliin eri istumajärjestelyjä.

Myös voimanlähdevalikoimasta löytyy valinnanvaraa, koska T7:ää tarjotaan dieselkoneilla, pistokehybridivoimalinjoilla sekä täyssähköisenä. Tehoskaala ulottuu perusmallin 110 hevosvoimasta sähkötoimisen lippulaivaversion 286 heppaan. Tankinluukku on Fordin tavoin B-pilareiden alla, kun taas hybridien ja sähkömallien latausluukku on sovitettu etupuskuriin oikean etuvalon alapuolelle.

Suosittelemme

VW Transporter T7
Kuva: Volkswagen

Volkswagen on jo aloittanut uutuuden ennakkomyynnin muutamissa Euroopan maissa 36 780 euron lähtöhinnalla, mutta Suomen hintoja ja versioita täytyy vielä odotella auton lopullisten kuvien tavoin. Turkissa Transitin kanssa valmistettavan Transporterin markkinoille lanseeraus tapahtuu vasta ensi vuoden alkupuolella, joten odottavan aika on tässäkin tapauksessa varsin pitkä.

LähdeCarscoops

Lue lisää