Päivä ministerinä – BMW 7-sarja tarjoaa herraskaista kyytiä takapenkkiläisille, mutta kuskikaan ei valita ratin takana

BMW:n ja Mercedes-Benzin ikuinen kamppailu luksusluokan herruudesta siirtyi seuraavalle tasolle reilu vuosi sitten, kun kuudennen sukupolven 7-sarja esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä. G11- ja G12-koodinimillä tunnettu uusi Seiska on keventynyt edeltäjään verrattuna, mistä saadaan kiittää mm. hiilikuidun käyttöä korirakenteessa. Muotoilu on sen sijaan uudistunut varsin varovaisesti, mistä konservatiivinen ostajakunta varmasti pitää, mutta toisaalta auton uutuusarvo ei näy kovin selvästi päälle päin.

Ratin takana

Saimme koeajoon dieselvalikoiman edullisinta päätä edustavan 730Ld:n, mutta edullisuus on toki suhteellista tämän luokan autoista puhuttaessa. Pellin alla murisee vaimeasti kolmilitrainen turboahdettu suora kuutonen, josta irtoaa mukavat 265 heppaa. Tärkeämpää on kuitenkin massiivinen 620 newtonin vääntö, jonka ansiosta xDrive-nelivedolla varustettu laiva liikkuu todella vaivattomasti.

Suomen oloissa enempää voimaa ei oikeastaan osaa kaivata ylellisyyttä painottavaan autoon, mutta täyskaasukiihdytys moottoritien rampilla paljastaa kuitenkin, että kyseessä ei ole mikään absoluuttinen tykki. Nollasta sataan pinkaistaan joka tapauksessa vain 5,9 sekunnissa, mikä riittää jo herrasväen samppanjalasien läikyttämiseen takapenkillä.

Suosittelemme

Voima välitetään tiehen ZF:n valmistaman kahdeksanvaihteisen automaatin kautta, jonka toimintaa voi kuvailla täydelliseksi. Pykälät vaihtuvat nopeasti ja niin huomaamattomasti, että koeajon aikana ei tullut kertaakaan minkäänlaista nykäisyä. Toki laatikko miettii hetken, kun kaasun painaa pohjaan, mutta osa tästä menee myös pienen turboviiveen piikkiin.

7-sarja on iso auto, ja tämän huomaa aluksi myös ratin takana. Pian Seiska tuntuu kuitenkin todellisia ulkomittojaan pienemmältä, ja ero pykälää pienempään 5-sarjaan ei vaikuta enää kovin suurelta. Lang-version pitkä akseliväli tuntuu toki tiukemmissa käännöksissä, mutta koeajoauto oli kokoonsa nähden mukavan ketterä näissäkin tilanteissa. Pitkä Seiska kääntyy yllättävän näppärästi, mistä voidaan kiittää koeajoauton nelipyöräohjausta.

Ilmajousituksen ansiosta meno on aina pehmoisen oloista eikä Sport-asennon käyttökään muuta tilannetta merkittävästi. Mittarit muuttuvat tällöin punaisiksi ja alusta toki jämäköityy jonkin verran, mutta perusvire pysyy silti mukavuuspainotteisena. Comfort-asento tai eri ajotilanteet huomioiva Adaptive-moodi sopivat paremmin auton luonteeseen, jolloin Seiskan edustavasta kyydistä saa nauttia täysillä. Jousitus suodattaa töyssyt hienosti pois, mutta se ei silti eristä matkustajia aivan täydellisesti tienpinnasta.

Ohjauksessakin on mukavasti tuntoa, eli Bemarin filosofia sporttisten autojen valmistajana näkyy edustusluokassakin. Kuskin oloja helpottaa myös tuulilasin heijastusnäyttö, joka kertoo ajonopeuden lisäksi myös kulloisenkin nopeusrajoituksen. Meno on hienostuneen äänetöntä luokan standardien mukaisesti, mutta nastarenkaiden pienen ropinan erottaa silti maantienopeuksissa.

Ministerin paikalla

Tämän auton ehdottomasti paras paikka on kuitenkin oikealla takana lisävarustelistalta ruksitun Executive Lounge -paketin ansiosta. Etumatkustajan penkin selkänoja taittuu sähköllä kumoon, ja esiin tulee jalkatuki takapenkin pampulle. Jalkatilaa on tällöin sen verran, että koipia on mukava lepuuttaa suorana ja antaa maiseman vaihtua. Lisäksi keskikyynärnojasta saa esiin lentokonetyylisen taittuvan pöydän, ja käsinojassa on irrotettava tabletti. Sillä pystyy säätämään mm. erillisten takaistuimien hieronta- sekä tuuletustoimintoja, ja myös etupenkkien selkänojissa on omat tablettinsa takamatkustajien käyttöön.

Ylellinen vaikutelma viimeistellään paksuilla villakangasmatoilla, upottavan pehmeillä niskatyynyillä, isolla panoraamalasikatolla, Harman Kardonin äänentoistojärjestelmällä ja tunnelmavalaistuksella. Tämän auton kyydissä istuisi mielellään vähän pidemmänkin matkan vaikka koko Manner-Euroopan halki

Maailman paras edustusauto?

Nykyinen Seiska ja S-luokan Mersu kilpailevat varsin tasaväkisesti maailman parhaan edustusauton tittelistä, ja paremmuus riippuu pitkälti makuasioista. Mercedes laittaa kuitenkin lisää pökköä pesään, kun Ässä saa faceliftin tulevana kesänä. Lisäksi pahasti vanhentunut Audi A8 saa modernin seuraajan loppuvuodesta, joten kamppailu luksusluokan kruunusta on siirtymässä jälleen kerran uudelle kierrokselle. Esittelykäytössä ollut koeajoauto on muuten myynnissä Tampereen Autokeskuksessa, josta sen saa omakseen 145 900 euron muodollisella summalla.

Lue lisää