Pagani Huayra R -simulaattorin ovat valmistaneet sama taho, joka tekee ajosimulaattoreita F1-tiimeille.
Ajosimulaattorit ovat paras tosielämän vastine mahdollisimman realistiselle kaasuttelulle huippunopeilla autoilla. Useimmat meistä aloittavat ajopeliharrastuksen noin 300 euron pöytään kiinnitetyillä force feedback -rateilla ja polkimilla, joiden ympärille voi sitten kukkaron mukaan rakentaa lisähilpettä. Hardcore-rahamiehet voivat hankkia myös noin 50 000 euron simulaattoreita yrityksiltä kuten CXC Simulations. Kuluttajille suunnatuilla simulaattoreilla on nyt kuitenkin haastaja, joka voi pyyhkiä pöydän kilapilijoistaan. Kyseessä on Pagani Huayra R Driving Simulator, josta ovat itseoikeutetusti vastuussa Pagani ja Racing Unleashed.
Kyseessä on melko uskomaton näkemys siitä, mitä ajosimulaattorikokemus voi parhaimmillaan kotioloissa tarjoilla. Tavanomainen ”näyttö ja penkki” -konsepti on tällä kertaa korvattu upeasti muotoillulla, ja vihreäksi sävytetyllä hiilikuidusta valmistetulla ”veistoksella”, joka on muotoiltu vastaamaan aidon Huayra R:n istuma-asentoa.
Laitteen on valmistanut huippuluokan simulaattorivalmistaja Racing Unleashed, ja Pagani antoi vieläpä omat tilansa härvelin valmistusta varten käyttöön. Itse asiassa laitteessa käytetty hiilikuitu on tismalleen samaa, mitä Pagani käyttää superautoissaan. Simulaattorin metalliosat, kuten näyttö ja kaiutintelineet, on puolestaan jyrsitty yksittäisistä alumiinikappaleista. Valitettavasti Pagani on toistaiseksi kieltäytynyt julkaisemasta himmelinsä hintaa, mutta se on taatusti tähtitieteellinen.
Näyttävän kuoren alle on piilotettu Racing Unleashedin oma akseliväliteknologia, tarkasti Huayra Ärrästä apinoidut hydrauliset polkimet, dynaaminen turvavyöjärjestelmä ja tietenkin itse pelitietokone. Vempelettä voidaan käyttää virtuaalilaseilla tahi yhdellä kaarevalla ja ultraleveällä Samsung G9 -näytöllä. Entistä hullumpaa on, että laitteen mukana toimitetaan suuri matkakotelo simulaattorille, joten laitteella voi tehdä myös naapurin Esan tämän olohuoneessaan kateudesta vihreäksi.
Suosittelemme
Laite sisältää myös mallinnuksen Paganin todellisesta autosta, joka on modattu Assetto Corsa Pro:hon, joka on suositun Assetto Corsan fysiikkapainotteinen versio. Sen avulla Paganin ajoneuvodynamiikkatiimi loihti peliin todellisen auton fysiikan, jotta auton omistajat voivat halutessaan harjoitella ajamista simulaattorissa, ennen kuin vievät monen suomalaisenkin omakotitaloa kalliimman nelipyöräisen oikealla radalle.
Pagani viimeisteli äänimaiseman tehden lukuisia radanvarrelle, ja Paganin kabiiniin keskittyneitä äänityksiä luodakseen luonnollisesti hengittävän V-12:n ärjynnän uskollisesti pelaajan korviin saakka. Insinöörit ja ammattikuljettajat menivät niin pitkälle, että hyppäsivät useita kertoja suoraan simulaattorista todelliseen autoon varmistaakseen audiofiileille äärimmäisen tarkan kokemuksen.
Vaikka laite myytäisiin ilman Huayra R:n hiilikuidusta valmistettua ohjaamokuoriloa, se olisi silti taatusti lähemmäs 100 000 euron vekotin. Toistaiseksi vain Huayra R:n asiakkaat pääsevät käyttämään laitetta harjoitellakseen oikeaa ajamista, mutta pian myös oman elämänsä Rytsölät voivat saada sellaisen rahakkaisiin käsiinsä.