Opel esittelee syyskuussa Münchenissä uuden konseptiauton – onko tässä tuleva sähkö-Manta?

Stellantis-konsernin saksalaismerkki Opel on paikalla Münchenissä syyskuun alussa ovensa avaavassa IAA Mobility -näyttelyssä. Vastikään päivitetyn salamalogon julkistaneen merkin suurin vetonaula on täyssähköinen crossover-konsepti, joka antaa esimakua tulevien Opelien muotoilusta.

Opel Experimental -nimen saanut tutkielma on tehty merkin omien sanojen mukaan viimeisintä tekniikkaa edustavalle Stellantiksen sähköautojen perusrakenteelle, mikä kuulostaa kovasti konsernin STLA-pohjalevyltä. Mitoiltaan konsepti sijoittuu C-segmenttiin, eli kompakti crossover on esimerkiksi Tesla Model Y:tä pienempi. Tutkielma edustaa itse asiassa samaa kokoluokkaa kuin Opel Grandlandin täyssähköinen seuraaja, joka tehdään julkisuuteen putkahtaneiden tietojen mukaan STLA Medium -perusrakenteen varaan.

Kuva: Opel

Opelin mielestä Experimental-konseptin muotoilun silmiinpistävin piirre on kromikoristeiden puuttuminen kokonaan. Kiiltotavaraa on korvattu valoelementeillä ja räikeän vihreillä tehostenauhoilla, jotka korostavat coupé-kattoisen crossoverin muotopokkauksia. Vizor-maskin edelleenkehitetyllä versiolla höystettyä keulaa koristaa Opelin päivitetty salamalogo, ja ledinauhat ulottuvat kulmista jo hieman maskin ulkopuolelle. Perässäkin on vastaava valonauha, jota täydentää vielä pystysuuntainen ledipanta. Perinteinen logo on sen sijaan korvattu takapäässä ledivalaistulla Opel-logotekstillä.

Kuva: Opel

Experimentalin keulassa, perässä ja takadiffuusorissa on ilmaläpät, jotka avautuvat tai sulkeutuvat olosuhteiden mukaan aerodynamiikan kohentamiseksi. Yhteistyössä Goodyearin kanssa kehitetyt renkaat on puolestaan valmistettu kierrätetystä kumista, ja Ronalin tekemien ”kolmiosaisten” vanteiden design parantaa myöskin aerodynamiikkaa omalta osaltaan. Konseptin sähkötekniikasta ei ole annettu tarkempia tietoja, mutta autossa on kuulemma neliveto ja steer by wire -tyyppinen ohjaus. Sen ansiosta ratti vetäytyy piiloon, kun sitä ei tarvita.

Kuva: Opel

Tämä on osa Space Detox -nimistä konseptia, joka koostuu ohjauspyöräratkaisun lisäksi kevyistä istuimista sekä kaiken ajamisen kannalta ei-välttämättömän loistamisesta poissaolollaan ohjaamossa. Näin sisätiloista on saatu todellista väljemmän tuntuiset. Perinteiset ruudutkin on korvattu lisätyn todellisuuden heijastusjärjestelmällä, joka näyttää tietoja tai viihdesisältöä kojelaudan yläpuolella. Perinteisiä peilejä on myöskin turha etsiä, koska ne on korvattu C-pilareihin integroiduilla 180 asteen kameroilla.

Experimental-konseptin viitoittama tulevaisuus Opelilla jää vielä nähtäväksi, mutta yksi vaihtoehto on se että tutkielman pohjalta syntyy Mantan uusi tulkinta. Opel on nimittäin jo vahvistanut, että uuden ajan sähkö-Manta on jonkinlainen coupé-kattoinen crossover, joka heittää vahvojen huhujen mukaan haasteen vastaavalla reseptillä tehdylle uudelle Ford Caprille.

Kuva: Opel
Kuva: Opel

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat