Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen edeltäjänsä jo lähes 30 vuotta sitten.

Tämä auto oli vuonna 1991 esitelty E1, joka oli konseptistatuksestaan huolimatta täysin toimiva laite. Sekään ei kuitenkaan ollut baijerilaisten ensimmäinen sähköauto, koska BMW lanseerasi 1602-sedanin pohjalta tehdyn sähkökulkupelin jo vuonna 1972. Ajankohta ei ollut sattumaa, koska tuolloin baijerilaismerkin kotikaupungissa järjestettiin Münchenin kesäolympialaiset. BMW teki seuraavina vuosikymmeninäkin yksittäisiä kokeiluja sähkötekniikan parissa, mutta vasta 1990-luvun alun E1 antoi sähköautolle omaleimaiset kasvot.


E1:n ensimmäinen painos näki päivänvalon vuoden 1991 Frankfurtin autonäyttelyssä, ja parannetun version vuoro koitti kaksi vuotta myöhemmin. E1 oli nykyistä i3:a pienempi ulkomitoiltaan, ja auton pituus jäikin alle 3,5 metrin. Toisaalta leveyttä sille oli siunaantunut 1,65 metrin verran, eli lähes yhtä paljon kuin E36-korisessa 3-sarjassa. E1 tarjosi tilat neljälle matkustajalle ja pienelle määrälle matkatavaroita, ja akut saatiin sijoitettua takaistuimen alle.

Akkujen suuri massa piti saada jotenkin kompensoitua, ja niinpä kori päädyttiin tekemään alumiinin ja muovin yhdistelmästä. 20 kWh:n akkupaketin virta riitti parhaimmillaan 200 kilometrin toimintasäteeseen, mikä ei olisi kovin huono arvo edes 2010-luvun sähköautolle. Latauspistokekin onnistuttiin piilottamaan tyylikkäästi toisen munuaismaskin taakse, kun taas sen luukku on monessa nykyisessä hybridi-Bemarissa turhankin erottuvasti keskellä etulokasuojaa.





E1 kulki parhaimmillaan 120 km/h:n vauhtia, joten sen suorituskyky riitti paremmin kuin hyvin kaupunkikäyttöön. 50 km/h:n nopeus oli taulussa kuudessa sekunnissa, ja voima välittyi takapyörille baijerilaisvalmistajan parhaiden perinteiden mukaisesti. Autossa oli jo energian talteenotto jarrutuksissakin, ja akut sai ladattua täyteen noin 6-8 tunnissa. E1:n ensimmäinen painos tuhoutui valitettavasti tulipalossa, mutta vuonna 1993 lanseerattu toinen versiokaan ei koskaan jalostunut tuotantoautoksi.

E1 oli tarkoitettu vain sähkötekniikan esittelemiseen, mutta täyssähköauton idea ei ottanut vielä 1990-luvulla tarpeeksi tuulta alleen. Niinpä baijerilaismerkin sähköpioneeri päätyi museoon, ja ajatus koki uudelleensyntymän vasta pari vuosikymmentä myöhemmin i3:n myötä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...