Epäilyksen siemenet voi nyt lakaista pois, sillä Mercedes on varmuudella tuomassa markkinoille kutistetun G-sarjan.
Mercedes-Benzin toimitusjohtaja Ola Källenius on vahvistanut, että “pieni” G-sarja on tulossa muutaman vuoden kuluttua ikonisen maastoauton fanien iloksi. Mersun CLA-luokan konseptin julkistamisen yhteydessä vuoden 2023 Münchenin autonäyttelyssä Källenius totesi, että “Meillä on jotain varastossa G-faneille ympäri maailmaa. Pian tulee olemaan myös pieni G, eräänlainen tytär tai poika iso G:lle.”
Huhut G-sarjan ”vauvasta” alkoivat kiertää jo aiemmin tänä vuonna, mutta tämä Källeniuksen viimeisin lausunto vahvistaa sen todella tapahtuvan. Toimitusjohtaja ei antanut tarkempia tietoja, mutta uutta mallia voitaisiin kutsua GLG-sarjaksi. Auto saapuu mahdollisesti vuonna 2026.
Pienestä G-sarjasta on tarkoitus valmistaa polttomoottori- ja sähköversiot. Rinnalla nähdään myös perinteisempi täysikokoinen sähköversio, joka tunnetaan nimellä EQG. Aiempien tietojen mukaan GLG jakaa uuden MMA-arkkitehtuurin seuraavan polven CLA-luokan kanssa.
Mikäli tiedot pitävät paikkansa, uutuusmaasturi ei välttämättä ole yhtä vankkaa tekoa kuin suurempi ja perinteisempi G-sarja. Nykyisissä G550 ja AMG G63 -malleissa on molemmissa tehokkaat V8-moottorit, joista saadaan käyttöön 577 hevosvoimaa (G63).
Suosittelemme
Jos sama heppamäärä saataisiin puristettua pienempään ja kevyempään autoon, voisi ainakin suorituskykynsä perusteella olla kyseessä melkoinen maastohirmu. Ainakin pienen G-sarjan sähköinen versio saattaa saada jotain yksinkertaisempaa tekniikka mitä EQG:ssa, jossa on nelimoottorinen kokoonpano. Todennäköisesti kutistetussa Geessä nähdäänkin korkeintaan kaksi sähkömoottoria pyörittämässä kaikkia tassuja.
Lisäksi uuden G-sarjan toimintamatkan odotetaan olevan noin 500 km täydellä latauksella, ja sen 800 voltin sähköjärjestelmän pitäisi varmistaa nopeat latausajat. Ilmeinen kilpailija GLG:lle olisi kolmiovinen Land Rover Defender 90 – varsinkin V8-mallissa, joka on paljon lyhyempi, kuin viisiovinen Defender 110. Pikku G:n mukana tulee todennäköisesti edelleen takaistuimet, mutta ne ovat isoveljeään paljon ahtaammat, ja tavaratilakin kutistuu myös.
Vaikka piskuisempi G-sarja on todennäköisesti halvempi kuin isoveljensä, se tuskin irtoaa silti pikkurahalla. Jo pelkkä arvokkaana autona pidetyn G-sarjan perintö takaa tietyn hintatason, eivätkä Mersun ikonisen maastoauton korkeat hinnat ole vaikuttaneet sen suosioon vuosikymmenten saatossakaan. Toisaalta MMA-alustan käyttö mahdollistaisi sen, että pienempi G-sarja voitaisiin hinnoitella selvästi halvemmaksi – ainakin teoriassa.