Veekasin kumea jylinä on ollut monille yksi tärkeimmistä syistä ostaa Mercedes-AMG:n käsialaa oleva saksalainen muskeliauto. C-luokan pohjalta tehdyn C 63:n kahta ensimmäistä sukupolvea vauhditti vielä kahdeksanmukinen mylly, mutta nykyisessä versiossa joudutaan tyytymään sähköavulla terästettyyn turboneloseen.
Tehoa nykyisessä C 63 S E Performancessa riittää peräti 680 hevosvoiman verran, mutta myös paino on noussut monimutkaisen hybriditekniikan myötä huimasti. Auto pinkaisee kuitenkin nelivedon avittamana parhaimmillaan reilussa kolmessa sekunnissa nollasta sataan, joten suorituskyvyssä ei pitäisi olla valittamista. Fiiliksen osalta uusi C 63 on kuitenkin vain varjo V8-moottorisista edeltäjistään, ja pahimpiin kilpailijoihin kuuluva BMW M3 tarjoaa sentään vielä turbokuutosen murinaa arkisen neloskoneen sijasta.
AMG:n uskolliset asiakkaat ovat arvatenkin uudesta C 63:sta vähemmän innoissaan, ja hybridinelosella varustetun sporttisedanin tai -farkun myyntilukemat uhkaavat jäädä paljon ennakoitua pienemmiksi. Veekasia ei ole tulossa heti kättelyssä edes seuraavaan E 63:een, vaan siinä käytetään suoraa turbokuutosta myöskin hybriditekniikalla terästettynä. Car and Driverille kirjoittava konkaritoimittaja Georg Kacher tietää kuitenkin kertoa, että tilanteeseen on luvassa kohennusta jo muutaman vuoden päästä.
Kacher on saanut tietonsa Stuttgartin tähtimerkin insinööreiltä, jotka tekevät kuulemma parhaillaan töitä M177-koodilla tunnetun nelilitraisen tuplaturbo-V8:n parissa. Pannua päivitetään entistäkin tiukempien Euro 7 -päästömääräysten ehdoilla, ja moottori vaatisi nykyisen C- ja E-luokan koriin vain pieniä muutoksia sopiakseen autojen keulalle. Veekasin paluuta C- ja E-sarjaan voidaan Kacherin mukaan odotella jo vuodeksi 2026.
Jos näin käy, myös C- ja E-luokassa käytettävä veekasi on jatkossa pistokehybridi. Vastaavaa voimalinjaa hyödynnetään jo AMG:n arvokkaamman pään neliovisissa malleissa, eli GT 63 S -nimisessä neliovisessa coupéssa ja S 63:ssa. Näissä malleissa bensakasin ja sähkön yhteistyöllä saadaan aikaan 843:n ja 802 hevosvoiman huipputehot. Myöhemmin sama voimalinja on tulossa myös SL:ään sekä Aston Martinin moniin pistokehybrideihin, joten Mersun kannattaa edelleen päivittää kahdeksanmukista pannuaan.
C- ja E-luokan tulevien V8-koneisten AMG-huippumallien nimistä ei ole vielä varmuutta, mutta Mercedes on jo rekisteröinyt itselleen E 73 -tunnuksen joka sopisi mainiosti tulevan supersedanin perään. Hybridikasilla ryyditetty Eemeli heittäisi haasteen esimerkiksi seuraavalle BMW M5:lle, joka saa myöskin sähköavulla terästetyn V8:n. Myös Audi RS 6 on muuttumassa pistokehybridiksi, jota tarjotaan vastaavan täyssähköisen mallin rinnalla.